Az Ava Max művésznév mögött Amanda Ava Koci albán származású amerikai énekesnő és dalszerző rejlik. Az énekesnő 2016-ban szerződött le az Atlantic Records kiadóhoz, és 2018-ban adta ki a Sweet but Psycho című kislemezt, amely 22 országban listavezetővé vált, ez hozta meg számára az áttörő sikert. A 2019-ben megjelent So Am I című kislemez és a 2020-ban debütáló Heaven & Hell (és az azt tartalmazó Kings & Queens) című lemezek szintén sikert arattak. Műfajukat tekintve leginkább a pop és a dance-pop stílusokhoz állnak közel az énekesnő számai. Írásomban azt vizsgálom, hogy Ava Max hogyan számolja fel a hagyományos férfi és női szerepeket perszónájában, és hogyan definiálja újra ezeket a szerepmintákat, amely alapvetően feminista törekvésként fogható fel. Főként a zeneszámaiban és a hozzájuk kapcsolódó videoklipekben vizsgálom ezt a jelenséget, ugyanakkor kitérek arra is, hogy a klipek milyen trendekhez kapcsolódhatnak, illetve milyen trendet indított el ő maga az egyik számával (a TikTok közösségi média felületen).

Ava Max perszónája

Az énekesnő, ha az interjúk során felmerül a gyerekkora, önmagát különc, lázadó gyerekként írja le, aki a „lányos stílust” sosem tudta igazán követni. Furcsa ruhákat hordott és színesre festette a haját, ezért sokat bántották fiatalkorában. Sztárperszónájának kialakításáról beszélve kiemeli, hogy számára az önazonosság rendkívül fontos, sztáridentitását illetően a legfontosabb szempont számára az volt, hogy az tükrözze saját, személyes identitását. A művésznév megválasztása kapcsán így fogalmaz: „a Max név úgy jött, hogy nagyon maszkulinnak hatott, és én néha kicsit férfiasnak érzem magam, olyan 50-50%-ban, ahogy a hajam is hordom. És szerettem volna valamit kezdeni a feminin oldallal, ami Avának van meg, Max pedig a maszkulinitást képviseli, ezért ezt a kettőt összeraktam.”[1] Ahogyan arra utalt is, hajviseletében ez a kettősség, a férfi és női identitás vegyítése mutatkozik meg: haja az egyik oldalt hosszú és leengedve hordja, a másik oldalon azonban rövidre vágott, általában vállig érő. Ugyanígy öltözködésében is variálja a „férfiasabb” és „nőiesebb” öltözékeket, ennek szemléltetését láthatjuk az alábbi két képen is:

Az énekesnő számára természetes a két stílus vegyítése, de megjelenésével nem zavarodottságot kíván kelteni: imázsával tudatos üzenetet közvetít, melynek lényege, hogy talán már eljött az az idő a történelemben, amikor nem beszélhetünk egyértelműen „férfi” és „női” identitásról, és az önkifejezés útját már nem gátolják annyira a berögződött fogalmak, elképzelések. Mindez szorosan összefügghet a napjainkban népszerű gender- és feminista kérdésfeltevésekkel is. Habár főképp a szerepminták felszámolásának kérdésére koncentrálok a továbbiakban, de fontos megjegyezni, hogy az énekesnő általában is az identitáskeresés, az önkifejezés szabadsága, a kívülállás és azonosulás társadalmi kérdéseire reflektál számaiban és nyilvános énjével [public persona] is. Számai sokszor társadalomkritikai és egzisztenciális jellegű problémákat is tematizálnak: hogyan erősítik fel a közösségi média oldalak a fiatalokban a megfelelési kényszert; milyen nehézségekkel kell megküzdeniük az első generációs bevándorlóknak, hogy beilleszkedjenek az amerikai társadalomba; illetve, milyen módokon korlátozzuk saját identitásunkat egy párkapcsolatban, hogy megfeleljünk partnerünk elvárásainak. A férfi/női szerepminták felszámolásának, árnyalásának jelensége tehát ebbe a szociális- és pszichés „segélynyújtásnak” értelmezhető küldetésbe ágyazódik bele, amit az énekesnő képviselni kíván.

A szerepminták felszámolása

A továbbiakban néhány klipen, illetve dalszövegen keresztül mutatom be, hogyan tesz kísérletet Ava Max a társadalmi nemi szerepminták felszámolására.

A Kings & Queens című számhoz forgatott videoklipben (Isaac Rentz, 2020) Ava királynőként tűnik föl: trónon ülve, kezében kardot tartva jelképesen birtokolja az uralmat egyedüli uralkodóként – mellette nincsen a királynőhöz „tartozó” király, de őt kiszolgáló alattvalók sem láthatók. A klip arra mutat rá, hogy nemcsak általában az uralmat, hanem a férfiakhoz társított uralmat birtokolja az énekesnő. Ezt önmagában véve is jól jelzi a szimbolikus jelentéssel bíró kard, továbbá az, ahogyan Ava a klip egyes képsoraiban megrongál egy sakktáblát: felborogatja, szétrugdossa a figurákat. A sakkban köztudottan szigorú szabályok uralkodnak, a játék hierarchikus alapon szerveződik, a legfőbb „méltóságok” pedig a király és a királynő. A dalszöveg azonban utal arra, hogy már a szabályok szerint is a királynőnek sokkal nagyobb mozgástere van, szabadon közlekedhet a játéktéren, szemben az egyszerre csak egyetlenegy lépést megtenni képes királlyal. Ava azonban nem csak a királyt fosztja meg hatalmától, hanem az egész játékot megsemmisíti, utalva a hierarchikus gondolkodás ódivatúságára (ezeknél a jeleneteknél a „modern” hatást erősíti kék haja és szemüvege). A sakk mint játék és sportág férfiak által történő kisajátításának kritikája kapcsolódhat a feminista diskurzushoz is, erre reflektál például a nemrégiben népszerűvé vált A vezércsel (The Queen’s Gambit. Scott Frank, 2020) című Netflix-sorozat is. Mindez megkérdőjelezi azt, ahogyan általában a társadalomról gondolkodunk, rangsorokat állítva fel: király, királynő, alattvalók. Sőt, még ennél is tovább megy: ha a Heaven & Hell című lemez egészének kontextusát nézzük, a klip a „heaven”-t, azaz a mennyet képviseli, ahogyan ezt a klip elején feltűnő, galambokkal övezett felirat is jelzi. A mennyország mint környezet képzete pedig kitágítja a jelentést, és arra utal, hogy Ava nem egyszerűen csak egy királynő, hanem a Menny uralkodója, így tulajdonképpen isteni szerepben van. Így az általában inkább a férfiakhoz társított istenkép kritikája is kiérezhető a klipből, amennyiben a „honnan tudjuk, hogy Isten férfi?” kérdésre reflektál.

A tánckar ennek megfelelően az angyalok karát jeleníti meg, de a kettősség, az angyalokhoz társított általános képzetek kritikája is megjelenik, mivel a táncosok a fehér dressz és magasszárú csizmák felett a dominatrix szerephez társított kellékeket, kiegészítőket, például fekete bőröveket, lábra csatolható szíjakat viselnek. A trónon ülő Ava azonban testszínű, semleges dresszt visel, vagyis az uralkodó karakterét tulajdonképpen nemtelenítve egybemossa a királyi és királynői szerepeket.

A tróntermet ábrázoló és a sakkos jelenetek között harmadik motívumként egy étkezés képsorai is szerepelnek, ahol az énekesnő a (hagyományosan a családfőként számon tartott) férfi helyén, az asztalfőn foglal helyet. Ezek a jelenetek a közös mulatozás pillanatait ábrázolják: a résztvevők együtt táncolnak az asztal tetején, így a közöttük esetlegesen megszerveződő hierarchia itt is felszámolódik.

A Sweet but Psycho című dal és a hozzá készült videoklip (Shomi Patwary, 2018) szintén arra mutat rá, hogy egyes fogalmak („édes” vagy „pszichó”) milyen megbélyegző hatásúak lehetnek és korlátok közé szoríthatják a személy egészleges, a dichotómiáknál árnyaltabb identitását. Maga az énekesnő így nyilatkozik a dal üzenetéről: „szerintem mindannyiunknak többféle személyisége van […]. Még a kapcsolatainkban is hívhatnak minket pszichónak, vagy hívhatnak minket édesnek, attól függően, hogy a másik hogyan érez veled kapcsolatban. És ez olyan irritáló, mivel azt gondolod, »Hagyd már abba, hogy engem címkézel«, és szerintem ezzel az emberek tényleg együtt tudnak érezni”.[2] Eszerint a videoklip sem arról szól, hogy egy megcsalt/megbántott nő képes őrült módjára viselkedni, hanem arról, hogy a másik nem sokszor úgy állítja be a szituációt, mintha a nő „bekattant” volna, vagy bizonyos helyzetekben „őrült” módjára viselkedne, ha pedig minden rendben megy, akkor „édesnek” nevezi – ezzel alapvetően leegyszerűsítve a másik személyiségét és viselkedésének értelmezési lehetőségeit is. Ilyen szempontból a klip szintén az identitás változékonyságára és összetettségére mutat rá, például a baltával vonuló, őrjöngő, menyasszonyi ruhába öltözött nőalak által, amely alapvetően kiforgatja a „sweet” jelentését.

Az üvegfallal a „normális” emberektől elzárt énekesnő pedig azt a sztereotípiát jeleníti meg, amit néhány férfi a „pszichó” kifejezést használva a nőkkel kapcsolatban érvényesít. Ez a tematika szintén jelen van a kortárs (feminista) diskurzusokban: a „pszichó” női identitás árnyalására tett kísérlet talán legjobb példája Harley Quinn karakterének újraértelmezése az Öngyilkos osztag (Suicide Squad. David Ayer, 2016) vagy a Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (Birds of Prey (And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn). Cathy Yan, 2020) című filmekben. A szám összességében az identitást érintő, dichotómiákban vagy végletekben való gondolkodás felszámolását és kifejezéseinek árnyalását indítványozhatja.

A Not Your Barbie Girl című dal[3], bár klip nem készült hozzá, erőteljesen a szerepminták felszámolására való törekvésre utal. Kezdjük azzal, hogy a dalszöveg eleve az Aqua együttes Barbie Girl című száma[4] feldolgozásának tekinthető; a párhuzam a címből, a dallamból és a szövegből is egyértelművé válik. Az Ava Max-szám szövege tulajdonképpen az Aqua-dalszöveg tagadó változataként értelmezhető. Most csak a refrének versszakait idézem, amelyekből jól kitűnik a kettő közti különbség:

Aqua:

„I’m a barbie girl, in the barbie world.

Life in plastic, it’s fantastic!

You can brush my hair,

Undress me everywhere

Imagination, life is your creation.”

 

Ava Max:

„Not your barbie girl, I’m livin’ in my own world

I ain’t plastic, call me classic

You can’t touch me there,

You can’t touch my body

Unless I say so, ain’t your barbie, no.”

Az eredeti Aqua-klip a Barbie babához köthető sztereotip nőképet és felfogásmódot reprezentálja a dalszövegben és a mozgóképekben, kihívóan hímsoviniszta felhanggal. Ezzel szemben az Ava Max által énekelt szöveg a női önállóságot, függetlenséget hangsúlyozza. A tagadás viszont nem a „barbie” jelzőre vonatkozik, hanem a (férfi által történő) birtoklásra, tulajdonba vételre; az „ain’t your barbie” sor is arra utal, hogy ő nem a férfié, hanem a „maga ura”, ha úgy tetszik. A hangsúly tehát a döntési lehetőségen és az önállóságon van. Továbbá itt is arról van szó, hogy egy egykor sztereotipizálódó szimbólum, vagyis a Barbie baba mint nőtípus vagy általában vett nőfelfogás jelentése forgatódik ki, mivel nem a barbie-lét (jelentsen ez bármit is) megszűnését hangsúlyozza a szöveg, hanem arra tesz kísérletet, hogy annak hagyományos értelmezésétől elrugaszkodjon. Akárcsak a király(nő), az isteni alak, az angyalkép, a „sweet” és a „psycho” esetében, úgy itt is a társadalmi nemi szerepek tartalmát és jelentéseit értelmezi újra. Ezzel egy olyan Barbie-felfogást alakít ki, melynek fogalmiságához hozzátartozik az autonómia is – ez a korábbi felfogásból alapvetően, mondhatni jellegzetes módon hiányzott. A szám már csak azáltal is berobbant a köztudatba, hogy megjelenése után a TikTok közösségi média felületen divattá vált a Barbie Girl Challenge, melynek során az Aqua-szám egy részére készítenek „barbie-s” sminket maguknak a lányok, majd egy nagy váltással letörlik azt és „sötétebb” sminket tesznek fel, immár az Ava Max-szám refrénjére. Vagyis, mintegy képileg is megjelenítik az új jelentéssel feltöltött Barbie-képet, ami a dalban szerepel[5].

Az Aqua-számhoz társított smink                                                                                                                   Az Ava Max-számhoz társított smink

 

Ezek a TikTok videók jó példák lehetnek arra, hogy a fiatal generáció mennyire kedvezően fogadta Ava Max dalát, üzenetét láthatóan aktuálisnak és érvényesnek tartják.

Nyilván a fentieknél behatóbban is lehetne elemezni az Ava Max által megjelenített szerepek összetevőit, de talán már ennyiből is kiderült az énekesnő perszónájának és munkásságának alapvető üzenete: próbáljunk meg elrugaszkodni a „hagyományos” gondolkodásmódtól és egy „modernebb” kor léptékét megugorva újradefiniálni a nőkhöz, illetve férfiakhoz társított szerepeknek és fogalmaknak a tartalmát, és azok egymáshoz való viszonyait.

Lábjegyzetek:

[1] Interjú az énekesnővel, Vanity Fair. URL: https://www.vanityfair.com/style/2019/02/sweet-but-psycho-ava-max-interview

[2] Interjú az énekesnővel, Vanity Fair. URL: https://www.vanityfair.com/style/2019/02/sweet-but-psycho-ava-max-interview

[3] URL: https://www.youtube.com/watch?v=dvLm14-zDM8

[4] URL: https://www.youtube.com/watch?v=ZyhrYis509A

[5] Lásd egy You Tube-on is megtalálható TikTok videó képkivágásait.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=3gpmL-Uc1wk