’Köszönöm.’ ‒ nagyon sokféle értelmezése lehet egy egyszerű köszönetmondásnak, mégis fontos részét képezi az életünknek. Megbecsülést, szeretetet, törődést hordoz magában. Sokszor nagyobb szükség van rá, mint bármi másra. Így érzi ezt Marie is, a Malcolm és Marie (Malcolm&Marie. Sam Levinson, 2021) című film főszereplője.

Sam Levinson rendező a Covid-19 vírus okozta karantén alatt sem unatkozott, s bár a nagysikerű Eufória (Euphoria. Sam Levinson, 2019-) című sorozat második évadának forgatása eltolódott, a felszabadult időt kihasználva egy olyan projektbe fogott bele, amelynek végeredménye meglehetősen megosztó lett.

Ha nagyon egyszerűen szeretnénk összefoglalni a film tartalmát, például a következőképpen tehetnénk meg: két ember néha veszekszik egy jó nagyot, aztán kibékülnek és újrakezdik az egészet. A Malcolm és Marie erőssége és egyben a kritikusok által legtöbbet bírált része a szövegkönyv. Az érzelmi hullámvölgyet megelevenítő kamaradráma egy elnyomott, színészi vágyakat dédelgető nő és egy tehetséges, de kissé egomán rendező bonyolult kapcsolatát ábrázolja. A cselekmény egyfajta ’körkörös’ vagy ’ismétlő’ jelleget ölt, a viták nem nyúlnak el hosszan, rövid időn belül monológokká redukálódnak az amúgy potenciálisan izgalmas párbeszédek. A veszekedést középpontba állító filmből viszont kimaradt az igazi ’tányértörős’, ’toporzékolós’ vita, amelytől életszerűbbé vált volna a film a kimért beszédek helyett. A monológok hatásosak, azonban a forgatókönyvet is jegyző Levinson nem találta meg a megfelelő egyensúlyt a veszekedés és a békesség közt, s ez a történet dinamikáján is megmutatkozik.

A valós idejű cselekményt magába foglaló, szűk másfél órás film egy fiatal pár életének egyszerre legboldogabb és legszomorúbb estéjét ábrázolja. Malcolm (John David Washington), a fiatal feltörekvő rendező és barátnője, egyben múzsája (Zendaya) éppen egy díjkiosztóról érkeznek haza, amelyen nagy sikert aratott a férfi filmje. Az egyhelyszínes kamaradráma két főszereplőjében  éppen ennek az örömteli estének a hatására fogalmazódnak meg és törnek felszínre az elfojtott sérelmek. A dicsőségtől (és az elfogyasztott alkoholmennyiségtől is) megrészegült Malcolm a film elején szinte észre sem veszi a csillogó ruhába bújt, belül dühöngő barátnőjét. Míg mi, nézők szinte azonnal észleljük Marie idegességét a mozdulataiból és az érzelemmentes, olykor gunyoros nézéséből, addig a rendező boldogan iszogat és énekel, feleleveníti az est legemlékezetesebb pillanatait.

De hamar felszínre törnek az elfojtott sérelmek, amelyeket Marie elszenvedni vélt nemcsak aznap este, hanem az egész kapcsolatuk során. Marie legnagyobb fájdalmát és a sértődöttségét egy talán balgatagnak tűnő indok okozza: Malcolm a díj átvételekor mindenkinek köszönetet mondott a segítségért, kivéve azt a személyt, aki a történet ihletője volt. A történet előrehaladásával a nézők számára világossá válik, hogy az egyszerű, kimondatlanul maradt köszönet mögött sokkal mélyebb fájdalom húzódik. Malcolm nem ismeri el a hibáját, és belemegy egy olyan érzelmi játékba, amelyből nem származik köszönet. Barátnőjét önzőnek, toxikusnak nevezi, amiért elrontja a boldog pillanatot. Marie, akinek fontos és bensőséges emlékeit az ő beleegyezése nélkül filmesítette meg a párja, úgy érzi magát, mint akit megfosztottak az önkifejezéstől.

A Marie-t alakító egykori Disney-csillag, Zendaya többször is meggyőzött arról, hogy nem egy széles színészi palettával rendelkező színésznő, lásd például A legnagyobb showman (The Greatest Showman. Michael Gracey, 2017) vagy a Dűne (The Dune, Dennis Villeneuve, 2021) című filmekben nyújtott alakításait. A Malcolm és Marie megnézése után annyiban módosítanék a véleményemen, hogy érdemes lesz rá odafigyelni a későbbiekben. Marie karakterének, az egykori drogfüggő lány néhol szenvedélyes, máskor esendő figurájának megformálása nem lett volna egyszerű feladat egyetlen színésznő számára sem. A nehéz múlttal rendelkező lány érzelmeit jól palástolja egészen addig, amíg az egyébként jogos felháborodása felszínre nem hozza a sérelmeit. A vitatkozó felek beszédéből ismerjük meg a Malcolm rendezte film cselekményét, amely bár nem szándékosan, de Marie életéről szól. Mint fentebb említettem, a férfi ezt nem akarja beismerni. A lány leginkább azt sérelmezi, hogy a férfi esélyt sem adott arra, hogy saját magát alakítsa a filmben, egy másik színésznőt kért fel a szerepre. A rögtönzött, váratlan jelenet, melyben Zendaya egy késsel fenyegetőzik, mutatja meg, hogy az egykori gyereksztár valószínűleg még tartogat pár meglepetést.

Nem lehetett  könnyű Denzel Washington árnyékában felnőni, de fia, az ex-amerikaifutball-játékos John David mégis az apja nyomdokaiba lépett. Malcolm szerepében a színész meggyőzően tudta hozni a sokszor komikus manírokat, de az alkotását érő kritikán feldühödött ember alakját is. Azonban hiába próbált John David Washington egy kiforrott karaktert felvillantani, Marie karaktere sokkal több mélységet kapott, míg Malcolm jellemét meglehetősen felszínesen írta meg Levinson.

A közönség értékelése alapján a Malcolm és Marie egy közepes film lett, míg a külföldi hivatásos kritikusok sokkal többet vártak a filmtől, és nemtetszésüknek negatív kritikákban adtak hangot.[1] A legtöbb negatív véleményt a Levinson által írt forgatókönyv egyik jelenetével kapcsolatban fogalmazták meg (ahol az akár írói ars poeticanak is beillő Malcolm-féle kritikusok elleni kifakadás következik be). Emellett több kritikus kiemelte, hogy éppen az hiányzik a filmből, amiről igazán szólnia kellene a kétórás játékidőnek; csupán egy színpadias vitát láthat az ember.[2]

A fekete-fehér látványvilág Rév Marcell operatőrnek köszönhető, aki 35mm-es filmre forgatott munkájáért 2021-ben Fekete Orsó díjban részesült. A fekete-fehér képi világ a fókuszt a szereplőkre és a köztük lévő drámai feszültségre helyezi, de metaforikusan is értelmezhető a monokróm színvilág, például sugallhatja azt, hogy egy párkapcsolatban nincsen egyértelműen fekete vagy fehér oldal.

A kamaradrámák jellegzetessége az, hogy egy vagy alig néhány helyszínen játszódik a cselekmény. Sokan egyhangúnak tarthatják az egyetlen helyszínen játszódó történeteket, azonban Levinson filmje jól aknázta ki azokat a vizuális lehetőségeket, amelyeket egy ház tud nyújtani. A szűk tér ugyanis lehetőséget ad arra, hogy az operatőri munkában kihasználhassák a különböző szobák tereit művészi beállításokat komponálva. Külön kiemelendőek a tükrök segítségével a térmélységet is remekül érzékeltető beállítások, valamint a film elején gyönyörűen kivitelezett hosszú beállítás.

Nem csak vizuális téren szolgál kiváló minőséggel a film, hanem zenei téren is egyfajta műfaji kavalkádot teremt. Minden fontosabb jelenetben kulcsfontosságú szerepe van a diegetikus zenének, egyrészt a dallam megadja az adott jelenet alaphangulatát, másrészt a dalszöveg is kommentálja a film eseményeit. Például Marie az egyik teraszon játszódó jelenetben a Get Rid of Him című dalt játssza le a telefonján Dionne Warwick előadásában, melynek dalszövege a Malcolm-hoz való viszonyára utal.

Nem egy ’egyszermegnézős’, könnyen érthető filmről van szó, amely után az ember kényelmesen folytathatja tovább a napi rutinját. A Malcolm és Marie egy kifejtettebb elemzést érdemlő alkotás, amely bár túlságosan is a teátrális monológokra helyezi a hangsúlyt, de technikai szempontból  a 2021-es év egyik kiemelkedő alkotása.

Lábjegyzet:

[1] Daniel, Robert: How using a black actor to went white frustration sinks Malcolm&Marie. theguardian.com https://www.theguardian.com/film/2021/feb/05/malcolm-and-marie-sam-levinson-netflix-john-david-washington-zendaya  (2021. február 5.)
Tallerico, Brian: Malcolm&Marie. rogerebert.com https://www.rogerebert.com/reviews/malcolm-and-marie-movie-review-2021  (2021. február 5.)
Newmann-Bremang, Kathleen – Cohen, Anne: Malcolm & Marie Hates Film Criticism — Here’s What Two Film Critics Hate About  Malcolm & Marie refinery29.com https://www.refinery29.com/en-us/2021/02/10298681/malcolm-and-marie-failed-two-women-movie-critics-review  (2021. február 8.)

[2] Török Tamás – Malcolm és Marie – kritika. pulliwood.hu https://www.puliwood.hu/kritikak/malcolm-es-marie-kritika-290334.html (2021. február 9.)
Kránicz Bence – Életük nagy éjszakájának indult, végül nem volt benne köszönet. 24.hu https://24.hu/kultura/2021/02/10/malcolm-es-marie-kritika-sam-levinson-rev-marcell-netflix/ (2021. február 10.)
Péter Zsombor – Malcolm és Marie: Manír és műbalhé. origo.hu https://www.origo.hu/filmklub/20210216-malcolm-es-marie-kritika.html (2021. február 16.)