Javier Ruiz Caldera harmadik filmje, a Hárommal több esküvő (Tres bodas de más, 2013) klasszikus szerkezetű, többnyire kliséket felvonultató vígjáték, mely az olcsó poénokra épülő, romantikus, esküvős filmek széles palettáját gazdagítja.

Szakítási jelenettel kezdődik: Ruth-ot (Inma Cuesta) elhagyja a barátja. Amikor azonban a félközeli kép totállá tágul, kiderül, hogy egy esküvőn, az asztaltársak előtt teregették ki a párkapcsolati szennyest. Ez a látszólag humoros, de Ruth számára megalázó helyzet teremti meg a komédia alaphangulatát: a bájos, telt ajkú spanyol szépséget lúzerként ábrázolják, amit kissé hiteltelenül ugyan, de nagy, fekete keretes szemüveggel és előnytelen hajviselettel is megpróbálnak hangsúlyozni.

harommal_tobb_eskuvo_01

Ruth kutatóbiológusként dolgozik egy egyetemi laboratóriumban, ahol minden kollégája nő. A hölgykoszorú, élén az állapotos főnöknővel (María Botto), árgus szemekkel figyeli Ruth magánéleti válságát, ahogyan a szakításai után leissza magát, majd újabb és újabb nemkívánatos egyéjszakás kalandokba keveredik. Munkája, a languszták szexuális viselkedésének tanulmányozása során sem kap támogatást a kollégáitól. Se a párkapcsolataiban, se szakmailag nem becsülik meg: exei sorra hívják meg az esküvőikre, főnöke pedig felszámolja a langusztakutatást. A legjobbkor érkezik Ruth elhibázott, boldogtalan szingli életébe a jóképű gyakornok, Dani (Martiño Rivas). Amellett, hogy a nő asszisztense lesz a laboratóriumban, magánéleti tanácsadójává is válik: Dani veszi rá, hogy elmenjenek az egyik exe esküvőjére, ahol Ruth bebizonyíthatja, hogy dögös és jól érzi magát a volt barátja nélkül is.

Madrid, Espa?a. 22/10/2011. Retrato del actor Maxi Iglesias.

A klasszikus romantikus vígjáték-dramaturgiának megfelelően a történet végére az egyedülálló biológus és a sármos gyakornok egymásra találnak. A férfi hatására fokozatosan születik meg Ruth-ban a döntés: elég a lúzerségből, kézbe kell vennie élete irányítását. A balfék szingliből sikeres, szexi és talpraesett nő válik. Addig azonban még két esküvőn is részt vesznek, melyeken szintén Ruth egykori párjai fogadnak örök hűséget.

Az esküvők egészen eltérően zajlanak, hiszen a volt barátok is nagyon különbözőek. Az első lakodalom egy „ereszd-el-a-hajam” típusú tengerparti buli, ahol szinte nincs olyan koktél vagy drog, amit ne kevernének ki, vagy ne lenne rajta a kínálaton. Ruth szemüveg nélkül és szexi pink ruhában jelenik meg, oldalán Danival, és úgy tűnik, nagyon is kelendő: az exe, annak egyik barátja, sőt, egy kamasz fiú is beindul rá. Ezen az esküvőn szemelik ki egymást Jonasszal (Quim Gutiérrez), a plasztikai sebésszel, akivel össze is jönnének, ha a dokinak nem kellene váratlanul műtétre sietnie. Így Ruth az esküvő másnapjára, a rengeteg alkohol és a hallucinogén szereket tartalmazó sütemények hatására Danival és egy nővel gabalyodik össze. Az egyéjszakás kaland látszólag mit sem változtat a kapcsolatukon. Ruth Jonasban véli megtalálni az „igazit”, aki az esküvő után felkeresi és érdeklődni kezd iránta. A köztük kialakuló szerelem azonban túl felhőtlen és idilli ahhoz, hogy közbe ne lépjen valami (vagy valaki). A második esküvőn, melyen Ruth transzszexuális exe házasodik, kiderül, hogy Jonasnak felesége van.

Madrid, Espa?a. 22/10/2011. Retrato del actor Maxi Iglesias.

A film olyan sztereotípiákat működtet, amelyekkel a szereplőiből fokozatosan kizár minden emberit. Egyes poénjai kifejezetten rosszak, méltánytalanul öncélúak, ráadásul a politikai korrektséget is sértik. Ilyen például, amikor az egyik esküvőn egy kisgyerekes anya egy időre Ruth gondjaira bízza a gyerekét. Amikor visszatér, és megtudja, hogy Ruth nyugtatásképp a csecsemő szájába dugta a mellbimbóját, dühöngeni kezd, mert méltatlannak tartja Ruth fekete mellbimbóját a fehér gyermeke szájában. Vagy például, miután a készségesnek mutatkozó Dani lecipel egy elégedetlenkedő kerekesszékes nőt a lépcsőn, a háta mögött trágár megjegyzéseket tesz rá. Mikor Ruth a hátrányos helyzete miatt a nő védelmére kel, Dani rátromfol, és tovább sértegeti az asszonyt.

A rendező szívesen él az „olcsó-poénok-ahova-és-amennyi-csak-belefér” módszerével, és előszeretettel működtet elcsépelt sztereotípiákat, akárcsak az előző filmjében (Promocion Fantasma, 2012). Ezúttal azonban a színészek játéka sem tölti ki a karaktereket, így egyoldalúak maradnak. Egyedül a Ruth anyját alakító Rossy de Palmának jutott valamivel életrevalóbb szerep. A rámenős és talpraesett özvegyasszony elveszi magának az élettől, ami – szerinte – jár neki: a mindennapi konditermes edzések után dzsigolókkal kényezteti magát.

Madrid, Espa?a. 22/10/2011. Retrato del actor Maxi Iglesias.

A Hárommal több esküvő amennyire lendületesen indul, annyira ellaposodik a későbbiekben. A drámai oldal egyre inkább elhanyagolódik, hiteltelen jelenetek, valószerűtlen és erőltetett párbeszédek kerülnek előtérbe. A kiszámíthatóság és a sablonosság mellett az is zavaró, hogy mindent egyre inkább idétlen és olcsó poénokra hegyez ki, illetve hogy minden helyzetet megpróbál megragadni a nevettetésre. A film eleinte még könnyeden szórakoztat, de ahogy haladunk előre a történetben, az alkotók szem elől veszítik a célt, és egyre nehezebben tudják fenntartani az érdeklődést. A humor színvonala egyre gyengül, egyre több, erőltetettebb és egyre inkább hatásvadász poénok kerülnek elő. A gyenge színészvezetés, valamint a gyenge színészi alakítások is csak laposítják a filmet. Mintha a rendező saját maga ellen dolgozna: minél inkább akar nevettetni, annál kevésbé sikerül neki, és annál inkább erőlködésbe fullad, sőt, sekélyessé válik a próbálkozása. A Hárommal több esküvő semmivel sem érdekesebb, mint a hozzá hasonló tucatdarabok.

harommal_tobb_eskuvo_05