Night Shyamalant, a Széttörve (Split, 2016) író-rendezőjét karrierje elején tehetséges rendezőnek könyvelték el, aki olyan elismert filmeket tett le az asztalra, mint például a Hatodik érzék (The Sixth Sense, 1999) és A sebezhetetlen (Unbreakable, 2000). Az ígéretes kezdést követően azonban mintha valami történt volna, és néhány évvel később olyan filmeket készített, mint Az utolsó léghajlító (The Last Airbender, 2010) vagy A Föld után (After Earth, 2013), amelyeket a kritikusok egyenesen vállalhatatlannak minősítettek, és a nézők körében sem arattak sikert – noha előbbi alkotáshoz egy kritikailag abszolút elismert animációs sorozat, az Avatár – Aang legendája (Avatar: The Last Airbender, 2005-2008) szolgáltatott alapot.

A Széttörve története röviden, hogy egy Kevin Wendell Crumb nevű férfi (James McAvoy) fényes nappal elrabol három tizenéves lányt, Claire-t (Haley Lu Richardson), Marciat (Jessica Sula), valamint a kissé különc Casey-t (Anya Taylor-Joy). A lányokat egy zárt szobában fogva tartja, majd rövidesen kiderül, hogy elrablójuk disszociatív személyiségzavarban szenved, és 23 – illetve összesen 24 – személyiség lakik a testében. Az aktuális döntéseit leginkább meghozó Patricia és Dennis arra készülnek, hogy a foglyaikat áldozatként odaadják a hamarosan eljövő 24. személyiségnek, a „Szörnynek“. Mindeközben a külvilágban Dr. Karen Fletcher (Betty Buckley), a Barry nevű személyiség pszichiátere próbálja megérteni páciense viselkedését, ami idővel gyanússá válik számára.

A filmet viszonylag kis költségvetésből készítették, és ez több helyen is tetten érhető, például a helyszíneken (igen kevés van belőlük) és a színészgárdán is (McAvoy az egyetlen ismertebb név közülük). Korábbi filmjei alapján elmondható, hogy Shyamalan rendezésében nem sülnek el jól a nagy költségvetésű mozik, ezért szerencsés körülménynek mondható, hogy a Széttörve esetében inkább a kreativitását kellett használnia – például amikor az elrablást követő főcímlista mozaikjellegű felépítésével megjeleníti a főszereplő betegségét.

Kevin, mint az első személyiség, akivel megismerkedünk, a többiek által el van nyomva a filmben, csak a legvégén jelenik meg, és megrémíti mindaz, amit a többi személyisége elkövetett. Barry, egy kissé nárcisztikus divattervező szintén nem jelenik meg a filmben, mindössze egy másik személyiség, Dennis által eljátszva. Barry a film szerint irányító pozícióban volt abban a tekintetben, hogy melyik személyiség veheti át éppen a kontrollt Kevin teste felett. Dennis, aki a film elején elrabolja a lányokat, egy tisztaságmániás és perverz férfi, aki Patriciával, egy furcsa, anyáskodó személyiséggel átvette az irányítást. Mindebben a Hedwig nevű személyiség segített nekik, aki egy kilenc éves kisfiú. Rajtuk kívül csak a „Szörny”, egy roppant erőszakos és emberfeletti fizikummal rendelkező személyiség tűnik fel a filmben, a többiek csak említés szintjén vagy az egyik jelenetben egy-egy rövid videofelvételen jelennek meg. James McAvoynak bizonyára nem volt könnyű dolga a személyiségek megformálásában, akik egymástól nagyon eltérő karakterek. A színész egyszerre képes néha vicces és néha groteszk, ijesztő lenni. Láthatóan az ő jelenléte húzza fel a filmet, alakítása sokat hozzáad a karakterhez. Különösen jók a személyiségek közötti váltásai, amikor nem egy pillanat alatt változtat, hanem beletelik néhány másodperc, és elég az arckifejezését figyelni, hogy megtudjuk, melyik személyiség „bőrébe bújt“. A filmben mégis a legkiemelkedőbb jelenetei azok, amelyekben az egyik személyisége egy másikat próbál meg eljátszani, például amikor Dennis eljátssza Dr. Fletchernek, hogy ő Barry, de lebukik előtte. McAvoy remek teljesítményt nyújt a rétegelt karakter megformálásában, mindezt úgy teszi, hogy nem megy át paródiába.

A Széttörve jelentős része Kevin tartózkodási helyén, a helyi állatkerthez tartozó egyik épület alagsorában játszódik. Shyamalan nagyban támaszkodik arra, amit ez a helyszín nyújtani tud: a nyomasztó hangulatra, az ablaktalan folyosókból és szobákból álló zárt környezet klausztrofób atmoszférájára. Mindez előrevetíti a film végén a „Szörnynek“ nevezett 24. személyiség eljövetelét. A helyszínválasztás arra utal, hogy a rendező a zárt szituációs dráma műfajából merített. Emellett más műfaji elemek is tarkítják a filmet, például a másik két lánynál alaposabban bemutatott Casey lesz a horrorra jellemző final girl, aki nem esik áldozatul a gyilkosnak. A Széttörve emellett pedig leginkább thriller – a szereplőket egy olyan veszély fenyegeti, amelynek természetével jó ideig nincsenek teljesen tisztában. A „Szörny” által generált félelem a film legvégéig bizonytalan marad, mivel folyamatosan megkérdőjeleződik a tényleges létezése – Dr. Fletcher többször is elmondja, hogy a 24. személyiség mindössze kitaláció. Ennek kapcsán megjelenik valamiféle tudományos-fantasztikus jelleg is, tekintve hogy a „Szörny” emberfeletti erővel rendelkezik, és Kevin fiziológiailag is változáson megy át a „Szörny” eljövetelekor: az erek kidagadnak a testén, a szemei vérben úsznak.

A film kiemelten kezeli az egyik elrabolt lányt, Casey-t. Flashbackeken keresztül mutatják be; ezek többnyire inkább csak sugallnak dolgokat, és kevés nyílt információt közvetítenek. Láthatjuk, hogy Casey jobban helytáll az adott helyzetben, nem vagy kevésbé esik pánikba, mint sorstársai, és ezért eltérő módszerekkel próbál kiszabadulni. Igyekszik bizonyos személyiségek, legfőképp Hedwig bizalmába férkőzni, és ezt kihasználni a megfelelő pillanatban. Például abban a jelenetben, amikor úgy tesz, mintha érdekelné őt, ahogy Hedwig az általa kedvelt zenére táncol. Mindezt azért teszi, mert Hedwig azt mondta, hogy a szobájában van egy ablak – ami igazából nem egy valós ablak, mindössze egy ablak rajza a falra ragasztva. Ebből a másfajta hozzáállásból lehet következtetni arra, hogy valamiféle szörnyű dolog történt vele gyerekkorában, és a flashbackek ezt szándékozzák felvezetni – a film végén tudjuk meg, hogy molesztálta a nagybátyja. Claire és Marcia sem hoznak feltétlenül buta döntéseket, próbálnak logikusan gondolkozni, de jobban eluralkodik rajtuk a pánik.

A pszichológus történetszálán ismerjük meg a film azon koncepcióját, miszerint a disszociatív személyiségzavar bizonyos eseteiben a különböző személyiségekhez különböző fizikai attribútumok tartoznak, tehát például az egyik személyiség allergiás valamire, a másik pedig nem, vagy az egyik fizikailag erősebb, a másik meg gyengébb. A film ezt nem csak a „Szörny“ kvázi emberfeletti képességeit láttatva igazolja, hanem már egy korábbi jelenetben utalást tesz rá, amikor a szökni próbáló lányoknak először sikerül tartaniuk az ajtót az éppen Hedwigként megjelenő Kevinnel szemben, azonban amikor a férfi személyiséget vált, könnyen bejut a helyiségbe. Nem csak a két tinédzser esik áldozatául Kevinnek, hanem Dr. Fletcher is, aki kizárólag páciensén akart segíteni, de nem sikerült neki.

A film elején, az elrablásukat követően Casey kimondja, hogy még nem tudják, mivel állnak szemben, és ez után következik egy jelenet, amiben Kevin elmegy Dr. Fletcherhez. A férfi többször is többes számban hivatkozik magára, de ezen a ponton még nem egyértelmű, hogy ez pontosan miért van. A lányokat elrabló és a pszichológushoz ellátogató férfi viselkedése között szignifikáns különbség van, és ez gyanús lehet a nézőnek, de még semmi sem egyértelmű. Néhány perccel későbbi jelenetben a lányok meglátják a női ruhát viselő Kevint, majd nem sokkal ezután Hedwiggel is találkoznak, és ekkor derül fény a filmben Kevin disszociatív személyiségzavarára.

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon miért rendelkezik Kevin Wendell Crumb 24 személyiséggel, amikor a film során ténylegesen mindössze a töredéke jelenik meg ezeknek – egyébként abszolút érthető módon. A korlátozott játékidő miatt nem is lehetett volna több személyiséget szerepeltetni, mivel annak az lett volna a következménye, hogy zavaros és követhetetlen történet születik. Az egyes személyiségek viszonylag egyszerűen leírhatóak, a hangsúly a köztük lévő kapcsolatrendszeren van. Kevin karakterének összetettségét személyiségeinek változatossága adja meg, akik merőben különböznek egymástól. A filmben megjelenített személyiségek majdnem mindegyike saját kis történetívet is kap. Dennisről megtudjuk, hogy minden ellenszenves vonása ellenére azért jött létre, hogy Kevin védelmét szolgálja, Hedwig esetében pedig a Dennisszel és Patriciával, valamint Casey-vel való kapcsolata kap nagyobb hangsúlyt.

A Széttörve egy minden aspektusában szórakoztató film, amely egy alapvetően érdekes ötletet mutat be, ám a családon belüli erőszak témájához egy kissé hatásvadász módon nyúlt a rendező. A film zárójelenetében feltűnik David Dunn (Bruce Willis) karaktere is egy cameo erejéig. Ennek abból a szempontból van jelentősége, hogy ő egy másik Shyamalan-film, A sebezhetetlen főszereplője. A premier utáni nyilatkozatok egyértelművé tették, hogy a két film egyazon fiktív világban játszódik, és a rendező be is jelentette a Glass címet viselő következő filmjét, amely mind A sebezhetetlen, mind a Széttörve folytatása lesz, és az előbbi film protagonistájának, David Dunn-nak az ellenfele lesz Kevin. Ez a hír két szempontból is más megvilágításba helyezi a Széttörve című filmet, egyrészt Shymalannak lehetősége nyílhat Kevin Wendell Crumb karakterének bővebb bemutatására, tehát további személyiségek tényleges szerepeltetésére – Kevin egyébként eredetileg A sebezhetetlenben is szerepelt volna, csak Shyamalan végül kiírta a forgatókönyvből. Dunn megjelenése a film utolsó másodperceiben pedig ügyes húzás volt arra, hogy a rendező kontextualizálja a filmet, és kapcsolatba hozza a 2000-ben készült alkotásával, amely kapcsán többször nyilatkozta már, hogy szeretne folytatást készíteni hozzá.