FelnAi??tteknek szA?lA? bA?bszAi??nhA?zzal talA?lkozhattunk mA?r, a rotterdami Hotel Modern nevAi?? szAi??nhA?zi tA?rsulat elAi??adA?sai azonban jA?cskA?n eltAi??rnek az A?tlagos bA?bprodukciA?ktA?l. A szAi??nAi??szekbAi??l Ai??s kAi??pzAi??mAi??vAi??szekbAi??l A?llA? holland szAi??nhA?zi kollektAi??va tagjai ai??i?? Herman Helle, Pauline Kalker, Arlene Hoornweg, Ruud van der Plujim ai??i?? ugyanis olyan tAi??rtAi??nelmi esemAi??nyeket visznek szAi??nre, amelyeknek bA?bszAi??nhA?zi megjelenAi??tAi??sAi??re alig akad vA?llalkozA?. TA?bor (Kamp) cAi??mAi?? elAi??adA?suk ai??i?? melyet november 28-A?n lehetett megtekinteni a budapesti BA?lint HA?zban ai??i?? a nA?ci koncentrA?ciA?s tA?borok vilA?gA?t idAi??zi meg. Az elAi??adA?srA?l kAi??szAi??tett film levetAi??tAi??sAi??re a BA?lint HA?z Ai??s a TrafA? A?ltal szervezett SzAi??nhA?z+ programsorozat keretAi??ben kerA?lt sor; a filmvetAi??tAi??st kAi??vetAi?? beszAi??lgetAi??sre a szervezAi??k meghAi??vtA?k Karsai LA?szlA? holokauszt-kutatA? tAi??rtAi??nAi??szt is.

kamp_hh_10

A vetAi??tAi??s elAi??tt Tompa Andrea szAi??nikritikus, az est moderA?tora fontos informA?ciA?kat kAi??zAi??lt az elAi??adA?srA?l Ai??s annak lAi??trehozA?irA?l: megtudhattuk, hogy a holland tA?rsulat 1997-ben alakult, s hogy kAi??szA?lt mA?r ilyen jellegAi?? produkciA?juk az elsAi?? vilA?ghA?borA?rA?l is. ElAi??adA?saikon ai??i?? melyekben a realitA?st keverik a fikciA?val ai??i?? az A?brA?zolni kAi??vA?nt vilA?got egy A?riA?si terepasztalon jelenAi??tik meg. A TA?bor ai??zszAi??npadA?nai???, a mAi??retarA?nyos Ai??pAi??tmAi??nyek kAi??zt hA?romezer aprA?, 7-8 cm-es bA?bot mozgattak a mAi??vAi??szek, mikAi??zben egyikA?k miniatAi??r kamerA?val filmezte is a tAi??rtAi??nAi??seket. A szAi??nhA?zi elAi??adA?s nAi??zAi??i Ai??gy egyszerre kAi??vethettAi??k a terepasztal esemAi??nyeit, lA?thattA?k a bA?bokat mozgatA? szAi??nAi??szeket Ai??s egy kivetAi??tAi??n a kamerA?val felvett jeleneteket. A tA?rsulat szA?mA?ra a bA?bszAi??nhA?zi formA?t a holokauszt tAi??mA?ja hAi??vta elAi??: egyrAi??szt a lekicsinyAi??tett tAi??rben tA?rgyak, Ai??pA?letek Ai??s figurA?k sokasA?ga helyezhetAi?? el, s Ai??gy a halA?ltA?bor Ai??sszes kellAi??ke, eleme megjelenAi??thetAi??, mA?srAi??szt a bA?bfigurA?k tA?rgyszerAi??sAi??ge elemi erAi??vel fejezi ki a halA?ltA?borokban tA?rgyakkAi??nt kezelt hA?s-vAi??r emberek drA?mA?jA?t. Az elAi??adA?srA?l kAi??szA?lt film az eredeti szAi??nhA?zi Ai??lmAi??ny befogadA?si kettAi??ssAi??gAi??nek visszaadA?sA?ra tAi??rekedett.

kamp_lvv_04

A szAi??k egyA?rA?s elAi??adA?s egy ai??zA?tlagosai??? auschwitzi nap esemAi??nyeit idAi??zte fel. ElAi??szAi??r akasztA?st lA?ttunk, majd a hullA?kat rabok szA?llAi??tottA?k el egy talicskA?n, mikAi??zben egy fogoly folyamatosan tisztogatta a placcot. EzutA?n kavicsot lapA?tolA? Ai??s zsA?kokat pakolA? rabok Ai??rkeztek; egyikA?k Ai??sszeesett, egy odasietAi?? nAi??met Ai??r pedig lassan Ai??s mA?dszeresen agyonverte a foglyot. A rabszA?llAi??tA? Ai??s sepregetAi?? bA?bok ezt a hullA?t Ai??s a nyomait is gyorsan eltakarAi??tottA?k. Hirtelen felerAi??sAi??dtek a zajok, vonat Ai??rkezett dA?bAi??rAi??gve, szAi??nes ruhA?s fAi??rfiak, nAi??k, karon A?lAi?? gyerekek http://swagindia.net/fosamax-plus-over-the-counter/ szA?lltak le, s vA?rakoztak tA?relmesen. A tA?bor kapujA?n lA?thattuk a vilA?gAi??tA? ai??zArbeit macht freiai??? (ai??zA munka szabaddA? teszai???) feliratot. SzA?zA?val Ai??rkeztek a foglyok, egyre tAi??bb rabruhA?s bA?bfigurA?val nAi??pesA?lt be a tA?bor. Majd lecsupaszAi??tott, drA?t Ai??s mAi??anyag testAi?? rabokat vezettek az Ai??rAi??k a zuhanyozA?ba, az egyikA?k egy nyAi??lA?son kristA?lycukorszerAi?? anyagot szA?rt be egy halA?lfejes dobozbA?l. MAi??kAi??dAi??sbe lAi??pett a krematA?rium, a rabok folyamatosan toltA?k a halottakat az Ai??gAi?? kemencAi??kbe. Egy hosszA? jelenetben hullA?kat lA?ttunk egymA?s hegyAi??n-hA?tA?n, a kamera percekig mutatta a kicsavart testeket Ai??s a szAi??tszA?rA?dott testrAi??szeket; egy bA?bu mozogni kezdett a holttestek kAi??zAi??tt, vonszolta magA?t egy darabig, aztA?n megmerevedett. VAi??gA?l este lett, a tA?borban villanyokat gyA?jtottak, az Ai??jszakA?ban egy bA?bu a szAi??gesdrA?thoz kA?szott, felizzott a drA?t, hallottuk a sercegAi??st. Az utolsA? kAi??peken belA?lrAi??l lA?ttunk egy barakkot, a priccseken a foglyok sokasA?ga szuszogott.

kamp_hh_05

Az elAi??adA?s sorA?n egyetlen szA? sem hangzott el, de fontos szerep jutott az esemAi??nyeket kAi??sAi??rAi?? zajoknak, zAi??rejeknek. Az egyAi??bkAi??nt hAi??tkAi??znapi hangok ai??i?? a vonatdA?bAi??rgAi??s, a Ai??Ai??talicskacsikorgA?s vagy az ajtA?csapA?dA?sok hangjai ai??i?? kAi??sAi??rtetiesen fAi??lelmetesekkAi?? vA?ltak a koncentrA?ciA?s tA?bor kAi??rnyezetAi??ben, http://poradnia.eu/order-lady-era-review/ hiszen a vonatok foglyokat szA?llAi??tottak a halA?ltA?borba, a talicskA?kkal hullA?kat toltak, az ajtA?k pedig a gA?zkamrA?kon Ai??s az Ai??getAi?? kemencAi??ken csapA?dtak.

A holland tA?rsulat tagjai szA?rke ruhA?ba bA?jt A?riA?sokkAi??nt, hangtalanul Ai??s fegyelmezetten dolgoztak; villA?mgyorsan rakosgattA?k a terepasztalon a lilliputi figurA?kat, melyeket hosszA?, vAi??kony drA?tokkal, precAi??zen mozgattak. Ai??pp ez a vAi??gtelen precizitA?s Ai??s szenvtelensAi??g vA?lt az elAi??adA?s folyamA?n szinte elviselhetetlenA?l fojtogatA?vA? a nAi??zAi?? szA?mA?ra. Az egyszerre Ai??lethAi?? Ai??s stilizA?lt bA?bfigurA?k arca szinte egyforma volt: a szA?j Ai??s a szemek helyAi??n mAi??ly A?regeket lA?ttunk, mintha A sikoly (Skrik. Edward Munch, 1893) arcA?t formA?ltA?k volna meg tAi??bb ezer pAi??ldA?nyban, kA?lAi??nfAi??lekAi??ppen eltorzAi??tva. A film utolsA? kAi??psorain ezek a torz, megrendAi??tAi?? arcok fordultak felAi??nk, dAi??bbent nAi??zAi??k felAi??.

kamp_hh_06

NehAi??z lesz megszA?lalni, gondoltam a vetAi??tAi??st kAi??vetAi?? csendben. A nAi??zAi??k kAi??zt kAi??zAi??piskolA?s fiatalok Ai??s idAi??s emberek A?ltek; kAi??vA?ncsi voltam, hogy ki hogyan viszonyult az elAi??adA?shoz. A beszAi??lgetAi??s menetAi??t azonban a tovA?bbiakban Karsai LA?szlA? irA?nyAi??totta, aki hatA?rozottan kifejezte nemtetszAi??sAi??t a lA?tottakkal kapcsolatban, hiteltelennek Ai??tAi??lve az elAi??adA?st. Hosszasan sorolta a holland szAi??nhA?zi csapat alkotA?sA?nak ai??zhibA?it Ai??s tAi??vedAi??seitai??? ai??i?? hiA?nyolta tAi??bbek kAi??zt a bA?bokrA?l a hatA?gA? csillagot Ai??s a tetovA?lA?st ai??i??, s a holokauszt ai??zvalA?sai??? tAi??rtAi??netAi??vel igyekezett szembesAi??teni a hallgatA?sA?got. MegkAi??rdezte pAi??ldA?ul, hogy a jelenlAi??vAi??k kAi??zA?l hA?nyan tudjA?k, hol volt pontosan Treblinka ai??i?? kiderA?lt, kevesen ai??i??, majd adatokat sorolt arrA?l, hogy melyik tA?borban hA?ny ember lelte a halA?lA?t. MikAi??zben rAi??pkAi??dtek a szA?mok Ai??s az adatok, egyre inkA?bb A?gy Ai??reztem magam, mintha egy mA?sik esemAi??nybe csAi??ppentem volna: mintha a holokauszt relativizA?lA?sa elleni harc lett volna az est tAi??mA?ja, s a kitAi??nAi?? tAi??rtAi??nAi??sz ezt az alkalmat is megragadta volna, hogy a nA?ci nAi??pirtA?s valA?s tAi??nyeivel sokkolja a jelenlAi??vAi??ket. S bA?r Tompa Andrea megprA?bA?lta visszaterelni a beszAi??lgetAi??st a holokauszt mAi??vAi??szi A?brA?zolA?sA?nak problematikA?jA?hoz, a nAi??pirtA?s tAi??rtAi??nelmi kAi??rA?lmAi??nyeinek Ai??s a felelAi??ssAi??gnek a kAi??rdAi??se sokkal hangsA?lyosabbA? vA?lt.

kamp_lvv_02

Az est mindenkAi??ppen szolgA?l(hatot)t tanulsA?ggal a szervezAi??k Ai??s a nAi??zAi??k szA?mA?ra egyarA?nt. Asgy tAi??nik, a mai MagyarorszA?gon a holokausztrA?l ai??i?? illetve annak mAi??vAi??szi http://iact.vn/purchase-omnicef/ megjelenAi??thetAi??sAi??gAi??rAi??l ai??i?? valA? beszAi??d mAi??g azok szA?mA?ra sem kAi??nnyAi??, akik nyitottak lennAi??nek az ilyen diskurzusra. Abban azonban biztosak lehetA?nk, hogy a BA?lint HA?z jAi??vAi??beli rendezvAi??nyein mAi??g lesz alkalmunk folytatni ezt a beszAi??lgetAi??st.

Hozzászólások

hozzászólás

Szerző

Azon szerencsések közé tartozom, akik a 90-es években - többek közt - Balassa Pétertől, Zemplényi Ferenctől, Géher Istvántól, a pesti bölcsészkar egykori tanár-zsenijeitől tanulhatták az irodalmat. Az ELTÉ-n szerzett magyar - történelem - esztétika szakos diploma mellé később drámapedagógusi és újságírói végzettséget is "begyűjtöttem". Voltam amatőr színész, népművelő, könyvtáros, de főként és elsősorban tanár: az elmúlt években szinte minden korosztályt tanítottam. Az utóbbi időben kezdtem kortárs művészettel foglakozó szövegeket - kritikákat, beszámolókat - írni; ezek eddig a Kortárs Online oldalán jelentek meg. A jövőben szeretném magam kipróbálni a közéleti és a kulturális újságírás más területein is.