Úgy tűnik, érdemes feldühíteni a dél-afrikai Die Antwoord-öt, akik mindig nagyot alakítanak a zef ellenkultúra[1] jegyében, ugyanis Lady Gaga elleni hadjáratuk egy remek videoklipet szült. A Fatty Boom Boom című daluk második, Ten$ion című albumukon szerepel, melyet az Interscope Recordsot hátrahagyva, saját, 2011-ben alapított Zef Recordz kiadójuknál adtak ki. A rendezésért maga Ninja, a duó férfi tagja, Saki Fokken Bergh és az a Terence Neale felelős, aki többek között Skrillex Ragga Bomb című számának videoklipjét, illetve több KFC-reklámot is rendezett.

Az érdekes címadás valószínűleg a Lady Gagával folytatott vitára vezethető vissza, hiszen maga a klip is részben arra reagál. Az együttes sérelmezte, hogy Lady Gaga előzenekarnak invitálta őket, lenézvén ezzel az ő munkásságukat. Így a cím egyrészt reflektálhat a jamaikai szleng ’fatty boom boom’ kifejezésére, amellyel a látványosan elhízott fekete nőket illetik, de szépen összecseng egy ’60-as évekbeli, Fatty Bum Bum címet viselő Carl Malcolm-számmal is, amelynek dalszövege a következő sorokat tartalmazza: „Hey Fatty Boom Boom, you sweet sugar dumpling. Just because you’re so big and fat, don’t believe I’m afraid of that.”

A Die Antwoord vizuális világára erősen hat a zef ellenkultúra ideológiája, vagyis rendszerint sötét, komor világban, félelemkeltő maszkokban, testtorzítások, fetisizált tárgyak, kiegészítők és állatok felvonultatása mellett jelennek meg. Az emberek mintha „ki lennének fordítva”: nem a csillogó rózsaszín hamisság csöpög belőlük, hanem kívülre helyezik mindazt az őrületet, taszítót – valamely bizarr formában –, ami mindenkiben ott van kisebb-nagyobb részben, de szinte senki sem vállalja. Ezt az elgondolást erősíti az I Think U Freeky című számuk „I think you freaky and I like you a lot” sora is. Az együttes tagjai a hétköznapokban is klipjeikhez hasonló excentrikus megjelenéssel rendelkeznek, így Yo-Landi (a Die Antwoord női tagja) sokszor androgün arculattal bír, míg Ninja jellemzően piercingekkel és tetoválásokkal látja el testét. Egyértelmű, hogy nem csak zenei világukban, hanem azon kívül is erőteljesen használják testüket mindazoknak az eszméknek a megjelenítésére, amelyekben hisznek, amelyeket dalaikkal is vallanak.

Anri du Toit aka Yo-Landi Visser

Anri du Toit aka Yo-Landi Visser

Watkin Tudor Jones aka Ninja

Watkin Tudor Jones aka Ninja

Bár a Die Antwoord mára már kiforrott zenei és vizuális világgal rendelkezik, de mindig képesek valami újat hozni. A Fatty Boom Boom videoklipjének színvilága például harsányabb az együttestől eddig megszokottnál; talán a Baby’s on Fire videoklipje játszik még ennyire a színekkel, de ott az amerikai cukorkaszínek a jellemzőek, míg a Fatty Boom Boom esetében Dél-Afrika legjellemzőbb színeit (sárga, zöld, piros, kék, fekete, fehér) láthatjuk. Nemcsak a színáradat foglalja le a tekintetünket, hanem a megszokott lüktetés, dinamika is, ami csak akkor lassul le, amikor a történetmesélésen van a hangsúly. A zenei vibráláshoz alkalmazkodik a látvány, Yo-Landi kislányos hangja pedig most is éles ellentétet formál Ninja rappelésével.

A Fatty Boom Boom videoklipjének színes világa

A Fatty Boom Boom videoklipjének színes világa

A klip több szálon mesél. Az egyikben az együttes és a táncosaik csillogó, fekete, olajszerű folyadékban tocsognak, kinézettükkel ismét reprezentálva az afrikai lakosságot, táncukkal pedig a kultúrát, valamint utalva Afrika hatalmas olajkészleteire, amelyért komoly harcok folynak, miközben ők szó szerint fürdenek benne. A legkiemelkedőbb, ha nem is a legtöbbet mutatott cselekményszál Lady Gaga megpróbáltatásairól szól. Ugyanis, mintegy Lady Gaga nagyságát még tovább nagyítva, a videoklipben ő az a celebrity, akinek johannesburgi körútja alkalmával megtámadják a furgonját, ezért menekülni kényszerül, majd némi magányos kóborlás után Lion King eledele lesz. A Fatty Boom Boom kezdésében kapunk egy szeletnyi kimerevített képet a 2012-es Dél-Afrikáról. A látvány elég sivár: gyárépületek felhőkarcolókba oltva, de mintha minden egy nukleáris robbanás utáni állapotot mutatna. A helyszín újabb utalás lehet Gaga akkor még készülő turnéjára, melynek során Johannesburg és Cape Town (ahonnan egyébként az együttes tagjai is származnak) városát is érinteni készült, ezért is festhet ilyen elrettentően. A klipben végig a nyomorúságos és ijesztő állapotokat tükröző gettós részeket mutatják. Apró, sok akciót hirdető üzletek sorakoznak és nagyon sok, graffitiszerű törzsi alakokat ábrázoló rajzot láthatunk. Az együttes ezt a világot dobja fel vibráló, őrült stílusával, a „you’re poor but you’re fancy. You’re poor but you’re sexy, you’ve got style” jelmondatukhoz hűen.

Az olajosan fénylő Ninja és táncosai a Fatty Boom Boom videoklipjében

Az olajosan fénylő Ninja és táncosai a Fatty Boom Boom videoklipjében

Lady Gaga karakterét teljesen szétszedi az együttes. Gagát a legnagyobb botrányt keltő, a 2010-es MTV Video Music Awards-on viselt nyers marhahúsból készült fellépő ruhájában jelenítik meg. És persze egy férfi imitálja Gagát, utalva ezzel a Lady Gaga valódi nemét firtató találgatásokra. Mindezt megtetézi a klip azzal a rendkívül bizarr jelenettel, amikor Lady Gaga menekülés közben egy nőgyógyászhoz fut be, és a vizsgálat során mintegy megszül egy tücsköt. (Nem mellesleg ez a nőgyógyász egyben fogorvos is, így a klip rendezői egy vagina dentatával is felruházták az énekesnőt.)

 Lady Gaga és a klipben őt megformáló férfi

Lady Gaga és a klipben őt megformáló férfi

Lady Gaga a johannesburgi Parktown Prawn elnevezésű tücsökfajta egy példányát szüli meg; ez a motívum pedig Gaga Born This Way című nagysikerű slágerére vagy az egész lemezére utal, valamint a 2009-es dél-afrikai District 9 című Neill Blomkamp-sci-fi Parktown Prawn-szerű földönkívüli figuráival Gaga alienszerűségére célozhat. Lady Gaga elégedetten kivonul a nőgyógyász rendelőjéből, elsétálna egy zöldséges előtt, de a betondzsungel Lion King-je megkívánván húsruháját utána ered, és jó étvággyal elfogyasztja őt. Lady Gaga metaforikus megölésével a Die Antwoord stílusosan zárja le videoklipjét, hiszen szépen kiütötték Gagát a nyeregből.

Alien a District 9-ból

Alien a District 9-ból

Az együttes tagjai először (nem véletlenül) egy húsbolt előtt zenélve tűnnek fel, miközben Gaga leszólja a stílusukat, majd annyit mond: „I should get them to open for me”. Az élénk színek ellenére nagyon agresszív kisugárzással bírnak a szereplők: Yo-Landi, aki valójában vakítóan fehér bőrű, itt egész testében feketére mázolva, világító sárga macskaszemet utánzó kontaktlencsével jelenít meg egy fekete nőt. A mellette álló dobost egy Ku-Klux-Klan egyenruhára hajazó jelmez rejti, amelyen olyan ironikus színes feliratok találhatóak, mint „joy” [öröm] vagy „care” [gondoskodás]. Ninja futball-játékosként jelenik meg, és a klipben fel-feltűnik vezérszurkoló párja Yo-Landi személyében, szintén Ku-Klux-Klan jelmezes szurkolócsapatával. Táncuk hátteréül egy „Evil Thing” feliratú falfreskó szolgál, amelyen Arch Bishop Desmond Tutu (dél-afrikai Nobel-békedíjas anglikán egyházi vezető, emberi jogi aktivista) egy valódi fegyverként szolgáló Bibliával védekezik egy olyan szörnyeteg ellen, amelynek sok feje Lady Gaga, Kanye West, Lil Wayne, Drake, Pitbull, Nicki Minaj és Akon arcait hordozza. Eldönthetetlen, hogy ez a falfestmény a hiphop és pop zene világszerte ismert képviselőinek kiemelésével a zeneipar tömegeket befolyásoló, változásra késztető (testalkat, öltözködés, viselkedés) volta ellen küzd vagy az említett énekesek elleni személyes támadásként kellene értelmezni.

Az „Evil thing” falfestmény

Az „Evil thing” falfestmény

A zene a szokásos rap-rave vonulat, a dalszöveg viszont inkább aláfestője a videoklipnek, mintsem fordítva. Ugyanakkor a szöveg nem konkrétan a Lady Gagával való összetűzésről szól, hanem az „Evil Thing”-festményen is felvonultatott amerikai zeneipart és úgy általában a hanyatló zeneipart kritizálja. Így Ninja a következő sorokat rappeli el nekünk: „Rappers r fucking boring ninja bashing dere brainz. What happened 2 all da kool rapperz from back in da day?” Továbbá gyakran utal a zeneipar pénzcsináló jellegére. A klipben nemcsak a dalszöveg, hanem a klip elején elhangzó prózai szöveg is tartalmaz utalásokat: így például az afrikai buszvezető, aki rögtönzött túrát tart Gagának, meglehetősen erős akcentussal beszélt angoljával a „concrete jungle”-ben [betondzsungel] köszönti vendégét. Emellett a kisbusz visszapillantó tükrén nem csak egy rózsafüzér lóg, hanem az afrikaiak mitikus oroszlánjának egy plüss kiadása is, ami előrevetíti Lady Gaga szörnyű sorsát. A „betondzsungel” elnevezés ma már szinte az összes nagyvárossal kapcsolatban használható, de a legerősebben még mindig New Yorkra, az egyik leghatalmasabb betonrengetegre illik. A New York-kultusz Frank Sinatrától (New York, New York) kezdve Stingen (Englishman in New York), Billie Holidayen (Autumn in New York), Billy Joelen (New York State of Mind) és sok más előadón át Jay Z-ig és Alicia Keysig (Empire State of Mind) megihlette a zenészeket egy-egy „városhimnusz” erejéig. A Die Antwoord visszaemelte az igazi dzsungelbe a kifejezést, egy kis fricskát adva ezzel az amerikai nagyságnak.

A Fatty Boom Boom összességében egy rendkívül jól összerakott klip, amely amellett, hogy tele van az együttestől megszokott elemekkel és utalásokkal, bravúros visszavágás Lady Gagának és az együttes által gonosznak titulált zeneiparnak. Nem mellesleg az előző lemezkiadójuknak (Interscope Records) is megmutatták, hogy az ő stílusuk így van egyben, ők felvállalják mindazt, amit gondolnak a világról és nem hajlandóak kompromisszumokat kötni vagy megalkudni. Minek is, ha így is sikerre viszik az elképzeléseiket?

 

Felhasznált irodalom:

Carl Malcolm: Hey fatty bum bum. www.youtube.com, 2014.12.10. URL: https://www.youtube.com/watch?v=UMSWoIKUt98

Die Antwoord: Fatty Boom Boom. www.youtube.com, 2014.12.10. URL: https://www.youtube.com/watch?v=AIXUgtNC4Kc

Die Antwoord: Baby’s on fire. www.youtube.com, 2014.12.10. URL: https://www.youtube.com/watch?v=HcXNPI-IPPM

Jaimee Banks: Die Antwoord Introduces South Africa’s Zef Counter-Culture to the United States. www.backstageol.com, 2014.12.10. URL:  http://www.backstageol.com/music/die-antwoord-zef-united-states/

Jason Lipshutz: Lady Gaga Calls Out Die Antwoord: ‘You Don’t Have a Hit’. www.billboard.com, 2014.12.10. URL:http://www.billboard.com/articles/news/474576/lady-gaga-calls-out-die-antwoord-you-dont-have-a-hit


[1] Az amerikai szórakoztatóipar ellen fellépő, azt kifigurázó kultúra.