Sokféle módon valósítható meg egy kortárs képzőművészeti kiállítás, amely a Holokauszt fogalma köré épül – erre is utalhat a Ludwig Múzeum júliusban nyílt tárlatának címében az egy szócska: eszerint a szeptember 28-ig látható anyag csak egy lehetséges módja a Holokausztot tematizáló, kortárs műalkotásokat felvonultató kiállításoknak. De értelmezhető máshogyan is a címbeli szókapcsolat, miként a szögletes zárójelbe tett csend sem egyjelentésű. Tímár Katalin, a kiállítás kurátora – akivel a megnyitó előtt beszélgettem, s akit a cím jelentéséről is kérdeztem – az értelmezhetőségek szabadságát hangsúlyozta, hozzátéve, hogy számára a csend elsősorban egy pillanatnyi megállást és szünetet jelent abban a „társadalmi zajban”, ami körülvesz bennünket. Élesebben fogalmazott köszöntőjében Szipőcs Krisztina, a Ludwig gyűjteményi osztályának vezetője, aki a kiállítás címét és az alkotásokat egyaránt egy „trauma utáni” és „vihar előtti” csendre történő utalásként értelmezte. A kiállítást megnyitó K. Horváth Zsolt társadalomtörténész, az ELTE oktatója pedig még tágabb – és fenyegetőbb – kontextusba illesztette a tárlaton látható műveket: a tiszaeszlári vérvád körüli események felidézésével arról beszélt, hogy a „nagy per” még ma sem ért véget, hiszen az, ami ellen egykor Eötvös Károly küzdött, a kétezres években nemcsak a magyar parlamenti felszólalásokban van jelen, hanem folytatódik többek közt Tatárszentgyörgyön, Alsózsolcán, Tiszalökön, vagyis a romák elleni támadások helyszínein is.
Az interpretációk közti eltérések szorosan összefüggnek azzal, hogy a kiállítás nem egyszeri, történelmi eseményként tekint a Holokausztra. A Tímár Katalin által írt felvezető szöveg szerint „a háború végével korántsem szűntek meg azok az ideológiák működni, melyek épp a háborúhoz, a nácizmushoz és a Holokauszthoz vezettek”; így a kiállított művek egy csoportja olyan előítéleteket, illetve előítéletes viselkedéseket állít középpontba, melyek manapság is jelen vannak, s amelyeknek nem kizárólag a zsidók a célpontjai, hanem más etnikumok vagy kisebbségi csoportok. A szövegben emellett olvashatunk arról a vitáról, amely a Holokauszt egyediségének és ábrázolhatóságának kérdéséről zajlott a történettudományban és a képzőművészetben – kár, hogy ezeket a fontos gondolatokat a látogatók többsége számára kissé nehezen érthető, szakmai „tolvajnyelven” fogalmazták meg –, valamint szó esik az Ernst van Alphen által bevezetett „Holokauszt-hatás” fogalmáról is. Eszerint a Holokauszt képzeleten alapuló ábrázolásai képesek arra, hogy a történtek okait és körülményeit is megjelenítsék, és szemben a túlélők és tanúságtevők dokumentarista jellegű ábrázolásaival, melyek csak az áldozattal való azonosulást „engedélyezik” a befogadó számára, lehetőséget adnak arra is, hogy ne csak az áldozat pozíciójából szemléljük, illetve éljük át az ábrázolt eseményeket. „A nézőnek persze kényelmetlen az elkövetővel való azonosulás lehetősége” – zárul a felvezető szöveg –, „de épp ez teszi számára lehetővé, hogy a Holokausztot ne kizárólag egy elmúlt, a mához semmilyen módon nem kötődő történelmi eseményként lássa, hanem a jelennel kapcsolatos politikai és ideológiai kérdéseket is feltegye magának.”
A kiállítás első termében, közvetlenül a bevezető szöveg alatt, egy üvegtárolóban installációszerűen jelennek meg a különböző alternatív, Tímár Katalin által performatívnak nevezett emlékművek fotói, többek közt Jochen Gerz süllyedő oszlopa, Eisenmann berlini sztéléje vagy Jovánovics György ’56-os szobra, s számos más, jól ismert alkotás a világ különböző pontjairól. A képek közt a budapesti Csillagos házak-projekt és a Szabadság téri Eleven emlékmű fotója is szerepel – ez utóbbinak a helyszínén egyébként Tímár Katalin beszélt is a performatív emlékművekről idén júniusban –, itt és most azonban ezeknek a beleélésre, részvételre késztető emlékműveknek csak a múzeumi üvegvitrinbe zárt képeit szemlélhetjük, s nem nehéz e gesztusban a keserű (ön)iróniát is látni. A művészet szerepére rákérdező önreflexív irónia megjelenik a szemközti falon látható Gerber Pál-műveken is: a Majd a művészet fogja megállítani (2005) című ceruzarajzon vonatsínekre helyezett különféle tárgyakat – talán műalkotásokat – látunk, a Klein József (2003) című festményen, Gerber által új (kép)keretbe helyezve pedig egy eredeti Klein-műre került rá a festő születésének és auschwitzi halálának dátuma.
A kiállítás terébe lépő látogatót mindezek mellett más, legalább ennyire hangsúlyos „első” benyomások érik: valahonnan távolról egy zsidó ének panaszos dallama hallatszik – később kiderül, hogy Orlow Uriel Poznan1942 (1996-2002) című video-installációját kíséri, melyben egy uszodává alakított zsinagógát láthatunk –, a szomszédos terem bejárata felett pedig az auschwitzi táborfeliratot ironikusan átértelmező, mini téglákból felépített Arbeit macht Dich („Munka teszi az embert”) felirat olvasható (Horváth Tibor munkája, 2011). Úgy vélem, a „kirakós játék”, persze sokféle módon átértelmezve, számos műben megjelenik: mintha Libera Lego-koncentrációs táborának – amely szerepel is a kiállításon – „végtelen lehetőségeket magába rejtő” játékát gondolta volna tovább Tímár Katalin, aki tanárként szemlélteti is ennek eredményeit tanítványai mini-kiállításaival a tárlaton belül. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának doktoranduszai egyes művekhez makettszerű dobozokba elhelyezett kiállítás-tervezeteket készítettek, melyekhez magyarázatokat és zeneműveket is illesztettek. A Libera-műhöz készült installációban például a diákok „visszafordítják” Libera eredeti koncepcióját, és egy békés világot építve „helyreállítják” a Lego eredeti szerepét, amivel a Holokauszt traumáját szeretnék oldani.
A „kirakó” másféle, szintén pozitív példái azok a Gunter Demnig által készített botlatókövek, melyeknek fotóival a kiállítás minden egyes termében találkozhatunk. Ugyanakkor ezeknek a mini-emlékműveknek a „falra kerülése” azt a jelentést is hordozhatja, hogy az eredeti helyükön eddig többnyire észrevétlenek maradtak.
A kiállítás legtöbb műve viszont inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy semleges vagy „ártatlannak” látszó elemekből sokféle, akár a Holokauszthoz (is) vezető „építmény” jöhet létre. Albert Ádám Munkapróba / BLK (2014) című műve a pszichológiai tesztek, illetve pályaalkalmassági vizsgálatok során ma is használt Bogen-Lipmann kalitka megsokszorozásából áll; az installáció melletti szövegből kiderül, hogy az ügyességet mérő eszköz egyik alkotója, Otto Lipmann a német holokauszt áldozata lett, s Bogen is visszavonult a tudományos élettől. Eva Koťátková Ülj egyenesen! (2008) című video-installációjában a gyerekeket fegyelmező normák mint kalitkák jelennek meg; Bodó Sándor Ítélet Jeruzsálemben című könyvinstallációja pedig azzal „játszik el”, hogy az egyes művek végén lévő könyvajánlók láncolatában milyen gyorsan és könnyen eljuthatunk az előítéletes vagy kirekesztő szellemiségű művekhez.
A különféle kisebbségekkel vagy etnikumokkal szembeni előítélet, kirekesztés, s az ezekhez kapcsolódó agresszió számos alkotásban megjelenik: Kaszás Tamás fametszete a 2006-os romagyilkosságokra reflektál, Szirmai Norbert és Révész János Jobb a Fradi! (2002) című videója a romák elleni előítéleteket jeleníti meg. Az agressziót kísérő közönnyel, tehetetlenséggel több műben is találkozhatunk: Ştefan Constantinescu 92-es trolibusz (2009) című videóján például egy buszon ülő férfi telefonbeszélgetését halljuk, amint rendkívül durván gyilkossággal fenyegetőzik, s mindezt az utasok közönnyel hallgatják.
A műveket kísérő, egyébként precízen összeállított szövegek ellenére némelyik alkotás nehezen értelmezhető – a kiállítás egyik leghangsúlyosabb eleme, Kis Varsó Fogyóeszköze (2007) például jócskán „elbírta volna” az alaposabb tájékoztatást Major János munkásságáról –, de szerencsére a látogatókat művészeti főiskolákról, egyetemekről érkezett gyakornokok is segítik a látottak értelmezésében és befogadásában. Az általam kérdezett egyik gyakornok arról is beszámolt, hogy a látogatók nemcsak a művek kapcsán támadt gondolataikat, de gyakran személyes élményeiket is megosztják vele. Valószínűleg a látottak sokféle szempontból történő értelmezése volt a célja a Ludwig munkatársainak is azzal, hogy nemcsak művészettörténészt, hanem szociológust, pszichológust, nyelvészt is hívtak tárlatvezetésre. Erre még egy alkalommal számíthatunk: szeptember 27-én Mártonfi Attila nyelvész-informatikus tart exkluzív tárlatvezetést.