A videoklipek esetében nagyon nehéz műfajiságot emlegetni, tipizálásuk tekintetében sincs egységes álláspont, az azonban megállapítható, hogy e zenei reklámhordozók kifejezett vonzódást mutatnak a városok iránt. A „feel good”, „road movie” vagy „top of the roof” típusoktól kezdve egészen metaforikus szintekig emelik be az alkotók a városokat klipjeikbe, melyeknek részben fényeik, nyüzsgésük, részben akár a graffitikkel tarkított sajátos arculatuk adja meg a vágyott hangulatot. Az ilyen klipek vizuális felépítése igen hasonló, az előadók premier plánjai által megszakított városi nagytotálok, vagy a gyorsan kocsizó kamera képei váltják egymást. A fix kamerapozíciót a metropoliszok lüktetését, impulzivitását demonstráló mozgó kamera váltja fel, melyhez gyakran az előadó elmozdulása is társul. Az egy csoportba sorolható klipek rendkívül nagyfokú hasonlósága ugyan csábít a műfajként való értelmezésre, de inkább csak jó lehetőséget ad egy-egy ilyen klip az intertextusok, evokációk szemezgetésére, ezzel egy időben annak felfejtésére, hogy e vizuális körutazás alatt hogyan tekint a klip a városára.

A 2001-ben Szegeden alakult Fool Moon nevű vokálegyüttes 2016-ban videoklipben emlékezett meg az őket elindító városról. A Madcon feat. Ray Dalton eredetijét átdolgozó Don’t Worryt népszerűsítő videóhoz választották forgatási helyszínül és szereplőként a Tisza-parti megyeszékhelyet.

A zene súlytalansága, vidámsága hasonló hangvételű klip forgatására inspirálta a készítőket. Az együttes így lehetőséget kapott Szeged könnyed, szándékoltan turista nézőpontú bemutatására. A Fool Moon nem ment mélyre, nem a saját, sokkal inkább mindenki Szegedjét igyekezett bemutatni, egyszerre használva a klip népszerűsítő erejét saját magára és a városra vonatkoztatva. A végeredmény egy kvázi „feel good road movie”, éppen ezért játékos és gördülékeny, viszont sokat nem árul el az együttes Szegedhez fűződő privát viszonyáról. Cserébe azonban eljátszhatunk a felidézett, megidézett vagy éppen csak hasonló módon felvett jelenetek sokaságával, melyekből egy szerethető, fiatalos és lendületes, ám mégiscsak képeslapszerű városimázs rajzolódik ki.

A klip indulásakor az együttes tagjai motorra ülnek, hogy azzal szeljék a város utcáit. A felütés a Clean Bandit ft. Jess Glynne Rather Be című videoklipjének képsorait idézi.

Rather Be - Kép 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ezután kerékpárra pattanó vokalistákról a New Yorkban kétkerekező Robin Thicke juthat eszünkbe a When I Get You Alone című klipjével, hogy aztán tovább haladva egy pillanat erejéig (még, ha a beállítás ellentétes is) a Tisza Lajos körút Abbey Roaddá váljon.

Robin Thicke - When I Get You Alone.Kép 2Abbey Road - Kép 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Fool Moon bemutatását a kilencvenes évek fiúzenekarait (pl. Backstreet Boys) alulról fényképező kamera vállalja magára, és természetesen megjelenik a városklipek egyik leggyakrabban használt eleme, a tetőn felvett jelenet is, melynek ez esetben a Dóm válik színhelyévé.

A Don’t Worry vokálverziójához készített klip messzire távolodik az eredetihez készült képi anyagtól, azonban a dal könnyedségét felhasználja arra, hogy egy mozgó képeslapot készítsen a Napfény városáról. A klip városhoz való viszonyát tekintve ugyanis az intim önvallomás (pl. a Rather Be Tokiója) vagy a szöveg kiegészítőjeként, értelmezőjeként használt város (pl. Robin Thicke vagy Sting New Yorkja) helyett a bemutatás, vagy inkább megmutatás mellett tette le a voksot. A kamera elidőzik az ikonikus épületeken (Dóm, Anna Fürdő, Szent István téri víztorony, Móra Ferenc Múzeum), hagy időt a látvány befogadására – a nagytotálok mellett a Dóm körfahrtot is kap – és az előadókkal együtt vissza-vissza tér hozzájuk. A főbb látványosságok bejárását a helyi szórakoztató egységek látogatása és a Tisza visszatérő látványa szakítja meg. A képeslap-hangulatot erősíti, hogy a kamera szinte nem hagyja el a nagy körutakat, sugárutakat. Egy-egy kivételt mindössze a félreeső utcákban található nevezetességek meglátogatása jelent.

Bár a klip nem megy el a láthatóból a láthatatlan Szeged irányába, azt a hangulatot, amely miatt e megyeszékhely a Napfény városa nevet kapta, éppen játékosságával, könnyedségével és bohókás felszínességével sikerül visszaadnia.

 

A cikk az Apertúra Magazin „Láthatatlan Szeged” című pályázatára érkezett pályamű, melynek megjelentetését Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata támogatta.

 

 

Hivatkozott klipek:

 

Clean Bandit – Rather Be ft. Jess Glynne [Official Video]

https://www.youtube.com/watch?v=m-M1AtrxztU

 

Fool Moon – Don’t Worry – Madcon feat. Ray Dalton (Acapella Cover)

https://www.youtube.com/watch?v=NV3zsqffCIA

 

Robin Thicke – When I Get You Alone (2002)

https://www.youtube.com/watch?v=uifcfhVwBso

 

Sting – Englishman In New York

https://www.youtube.com/watch?v=d27gTrPPAyk

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

hozzászólás