A valA?sA?g, amely egykor Ai??nmaga megragadA?sA?nak igAi??nyAi??vel hAi??vta Ai??letre a mozgA?kAi??pes A?brA?zolA?st, napjainkra a televAi??ziA?s kultA?rA?ban a mAi??ltatlanul eltaszAi??tott Ai??s kigA?nyolt mostoha szerepAi??be kAi??nyszerA?lt. A valA?sA?g-televAi??ziA?zA?s kA?lAi??nbAi??zAi?? mAi??sor- Ai??s mAi??fajtAi??pusainak tAi??rhA?dAi??tA?sa kAi??vetkeztAi??ben a valA?sA?g fogalma a televAi??ziA?s reprezentA?ciA? mai viszonyrendszerAi??ben erAi??teljesen pejoratAi??v jelentAi??startomA?nyban oldA?dik, noha a reality-programming kulturA?lis, szociolA?giai, tA?rsadalmi, mediA?lis Ai??s filmnyelvi szempontbA?l is gazdagabban A?rnyalt szeletAi??t kAi??pezi a mozgA?kAi??pes A?brA?zolA?snak, mint amit a kAi??zgondolkodA?s a sztereotip ai??zvalA?sA?gshowai??? megnevezAi??s alA? kAi??nyszerAi??t. Dolgozatomban a valA?sA?g-televAi??ziA?zA?s feltAi??rekvAi?? mAi??fajA?nak, a scripted doku-reality-nek a sajA?tossA?gait vizsgA?lom a mozgA?kAi??pes kultA?ra tA?gabb kontextusA?ban, a mAi??faji hatA?rA?tlAi??pAi??sek mentAi??n.

a_gyanu_arnyekaban

A ai??zreality-programmingai???[1] terminus alatt jegyzett televAi??ziA?s mAi??sorokkal szembeni kritikai viszonyulA?sunk kereteit ai??i?? kAi??nyszerbAi??l, vagy sem, de ai??i?? mA?r rAi??g ki kellett terjesztenA?nk az Ai??zlAi??s Ai??s az Ai??tAi??let vertikA?lisan determinA?lt korlA?tain tA?li terA?letekre, vagyis azokra a vizsgA?lA?dA?si mezAi??kre, ahol az egyes mAi??fajok sem az azonos, sem az eltAi??rAi?? Ai??rtAi??kkategA?riA?k mentAi??n nem szervezAi??d(het)nek egymA?shoz kAi??pest alA?rendelt struktA?rA?ba. A kulturA?lis Ai??s az erkAi??lcsi szAi??nvonalat kizA?rA?lag mAi??lysAi??gAi??ben Ai??s magassA?gA?ban meghatA?rozA? televAi??ziA?zA?srA?l valA? gondolkodA?s helyAi??t A?t kellett adnunk a sokszAi??nAi??sAi??get horizontA?lis differenciA?ltsA?gA?ban Ai??rtelmezni kAi??pes, tudomA?nyosan objektAi??v attitAi??dnek, mely a kA?lAi??nbAi??zAi??sAi??gekre nem Ai??rdemkAi??nt vagy hiA?nykAi??nt, hanem az egyes mAi??faji szerteA?gazA?sok hierarchikus rendszerszemlAi??letAi??n belA?l is a sajA?tossA?gokat meghatA?rozA? elemi jegykAi??nt tekint. A valA?sA?g-televAi??ziA?zA?st ma mA?r nem csak a mA?ltja miatt tarthatjuk autonA?mnak, de a szerkezeti Ai??sszetettsAi??ge, az Ai??nmagA?bA?l eredeztethetAi??, sajA?t hagyomA?nyaira reflektA?lA? fejlAi??dAi??si Ai??ve ai??i?? beleAi??rtve valamennyi kAi??sAi??rleti tAi??velygAi??sAi??t Ai??s eltAi??velyedAi??sAi??t ai??i??, a mA?s televAi??ziA?s mAi??fajokkal Ai??s struktA?rA?kkal valA? kAi??lcsAi??nhatA?sai, valamint a tA?rsmAi??vAi??szetek irA?nyA?ba tett hatA?rA?tlAi??pAi??sei is Ai??nA?llA?sA?gra predesztinA?ljA?k.

A fikciA? eszkAi??ztA?rA?bA?l lAi??trehozott Ai??s megsokszorozott valA?sA?g kockA?zatok Ai??s veszAi??lyek nAi??lkA?li megtapasztalA?sA?nak igAi??nye a televAi??ziA?s A?brA?zolA?sban ai??i?? sAi??t, a nA?la mintegy kAi??tszer idAi??sebb filmmAi??vAi??szetben ai??i?? mA?r Ai??vtizedekkel az elsAi?? konkrAi??t Ai??rtelemben vett reality show sugA?rzA?sa elAi??tt megvetette a valA?sA?gimitA?ciA?kra Ai??pA?lAi??, a klasszikus voyeurizmus Ai??lvezetAi??t szinte a vAi??gletekig kihasznA?lA?, a populA?ris kultA?rA?ban otthonra talA?lA? mAi??fajcsalA?d melegA?gyA?t.[2] A reality-programming ontogenezise a kukkolA?, a tA?lAi??lAi?? Ai??s a sztA?rcsinA?lA? show mAi??sorokon keresztA?l tA?masztotta fel az A?tlagemberben az azonosulA?s Ai??s a rAi??szvAi??tel vA?gyA?t, s legitimA?lta a nAi??vtelenek hAi??tkAi??znapi problAi??mA?it kAi??zAi??ppontba A?llAi??tA? kibeszAi??lAi??show mAi??fajA?t, majd az elAi??re megAi??rt forgatA?kAi??nyvet dokumentarista illA?ziA?val felskiccelAi?? reality soap-ot, melynek pAi??ldA?it a mai magyar televAi??ziA?s mAi??sorkAi??nA?latban is megtalA?lhatjuk.

GyanA?-A?rnyAi??kA?ban

Az A?n. scripted doku-reality sorozatot a kAi??t legnagyobb kereskedelmi csatorna fegyverkAi??nt hasznA?lja az egymA?s ellen vAi??vott nAi??zettsAi??g- Ai??s presztAi??zshA?borA?ban. Az RTL Klub 2012 mA?jusA?ban indAi??totta A?tjA?ra a nAi??met mintA?bA?l honosAi??tott, A gyanA? A?rnyAi??kban cAi??mAi?? sorozatot, melyre vA?laszkAi??nt december elejAi??n a TV2 is bemutatta a sajA?tjA?t, a minden Ai??zAi??ben magyarkAi??nt jegyzett CsalA?di Titkokat. (Ez utA?bb nem kAi??pezi elemzAi??sem tA?rgyA?t) A gyanA? A?rnyAi??kA?ban mintegy 45 perces, hAi??tkAi??znapi rendszeressAi??ggel sugA?rzott epizA?djai egyszerre innovatAi??vak Ai??s retrospektAi??vak: sajA?tossA?gukat a kA?lAi??nbAi??zAi?? mAi??fajok legklasszikusabb stAi??lusjegyeinek Ai??tvAi??zAi??se Ai??s a maga nemAi??ben is formabontA? konstrukciA?ba rendezAi??se adja. A valA?sA?gshow, a televAi??ziA?s sorozat, a szappanopera, a hAi??r- Ai??s magazinmAi??sorok, a bulvA?rmAi??dia, a film, a szAi??nhA?z eszkAi??zkAi??szletAi??bAi??l egyarA?nt merAi??t, ami a benne rejlAi?? tA?rsadalomszociolA?giai szAi??nezettel (vagy legalA?bbis az erre irA?nyulA? tAi??rekvAi??ssel) akA?r egy A?j, Ai??rtAi??kes hagyomA?ny alapjait is megteremthetnAi??. A mAi??sor bizonyos feltAi??telek mellett egyszerre tAi??lthetne be informatAi??v, nevelAi??, szA?rakoztatA?, kulturA?lis Ai??s etikai megalapozottsA?gA? tA?rsadalomesztAi??tikai funkciA?kat, mely a reality-programming teljes mAi??fajcsalA?djA?nak megAi??tAi??lAi??sAi??t, a vele szemben tA?masztott igAi??nyeket Ai??s azok kielAi??gAi??tettsAi??gAi??t is A?j aspektusban mutatnA? be.

A scripted doku-reality az audiovizuA?lis eszkAi??zAi??kkel tAi??rtAi??nAi?? valA?sA?gA?brA?zolA?s ai??ziparA?gA?banai??? piaci rAi??st tAi??lthetne be, hiszen jelenleg nincs olyan mAi??dium, filmes vagy televAi??ziA?s mAi??faj, mely a mai magyar tA?rsadalmi folyamatokat Ai??s problAi??mA?kat, csalA?di Ai??s egyAi??ni Ai??letkrAi??zis-helyzeteket a maguk teljessAi??gAi??ben, narratAi??vA?juk Ai??s kAi??pi kifejezAi??eszkAi??zeik hitelessAi??gAi??ben egyszerre mutatnA? be. A kereskedelmi televAi??ziA?bA?l tA?plA?lkozA? nAi??zAi??k mindennapi valA?sA?g-betevAi??je jelenleg nem A?ll mA?sbA?l, mint fikciA?s konfliktusokbA?l, stilizA?lt jellemrajzokbA?l, sAi??rAi??tett cselekmAi??nyvezetAi??sbAi??l, illusztrA?lt elbeszAi??lAi??sekbAi??l Ai??s manipulA?lt kAi??pekbAi??l, melyek gyakran kesernyAi??s, bulvA?ros szA?jAi??zt hagynak maguk utA?n. A gyanA? A?rnyAi??kA?ban eredeti koncepciA?ja azonban olyan valA?sA?gmiliAi??t feltAi??telez, mely mentes a fizikai megjelenAi??sAi??ben idealizA?lt karakterektAi??l, a tA?rsadalmi kontextusra sztereotipizA?lt formulA?kkal reflektA?lA? Ai??lethelyzetektAi??l Ai??s a devianciA?k szenzA?ciA?Ai??rtAi??kAi??vel operA?lA?, imitA?lt konfrontA?ciA?ktA?l. EszkAi??zei valamennyi nA?la idAi??sebb mAi??faj-testvAi??rAi??nAi??l tAi??bb alkalmat kAi??nA?lnak a valA?sA?g mediatizA?lt keretek kAi??zAi??tt is hiteles metszetAi??nek bemutatA?sA?ra. Ennek lehetAi??sAi??ge azonban kicsA?szik a nAi??vtelensAi??g homA?lyA?ba burkolA?zA?, ezA?ltal felelAi??ssAi??ggel is nehezen terhelhetAi?? alkotA?k kezei kAi??zA?l.

A-gyanu-arnyekaban-2

HiA?ba rAi??gzAi??tik ugyanis megfellebbezhetetlen szigorral a dramaturgia legfontosabb pontjait, fordulatait, ha a hangulati Ai??s A?rnyalati finomsA?gokat biztosAi??tA? rAi??szletek tisztA?zatlanok maradnak. HiA?ba teremtik meg az improvizA?ciA?s szAi??nhA?zak termAi??keny, alkotA?i lAi??gkAi??rAi??t, ha a szerepeket olyan amatAi??rAi??kre bAi??zzA?k, akiknek szA?jA?bA?l darabosnak, gesztusaibA?l pedig mesterkAi??ltnek tAi??nik minden, egyAi??bkAi??nt Ai??sztAi??nAi??s megnyilvA?nulA?s. HiA?bavalA? az autentikus hitelessAi??ggel konstruA?lt kAi??pi vilA?g is, mely a nAi??pes magyar kAi??zAi??posztA?ly Ai??letkAi??rA?lmAi??nyeinek precAi??z reprezentA?nsa, ha a kamera Ai??s a szereplAi??k kAi??zAi??tti viszony, a gyakorta kAi??nyelmetlen, mAi??gis reflektA?latlan kAi??zelsAi??g elidegenAi??tAi??en kizAi??kkent a valA?sA?gAi??rzetbAi??l, de olykor mAi??g a zsigeri http://gualdacatas.com/reminyl-buy-uk/ eredetAi?? voyeur-Ai??lvezetbAi??l is. Ai??rdemtelennAi?? vA?lik a kifejezetten aktuA?lis tA?rsadalmi Ai??s relevA?ns csalA?di nehAi??zsAi??gek feldolgozA?sA?ra irA?nyulA? tAi??rekvAi??s is, ha azokbA?l a klasszikus tA?ndAi??rmeseszerAi?? tAi??rtAi??netvezetAi??s mentAi??n olyan narratAi??vA?t szAi??nek, mely semmifAi??le megoldA?si alternatAi??vA?val nem reflektA?l a felvetett problAi??mA?ra. Ennek ellenAi??re kitAi??nAi?? stAi??lustanulmA?ny, a reality mAi??sorok nAi??pes csalA?djA?ban igazi ai??zszerelemgyerekai???, amely kAi??pes felmenAi??inek valamennyi markA?ns jegyAi??t tovA?bbAi??rAi??kAi??teni.

A gyanA? A?rnyAi??kA?ban csak egyetlen stAi??luselem, a kA?lsAi?? narrA?ciA? biztosAi??tja a szerialitA?st, mA?s tekintetben teljessAi??ggel nAi??lkA?lAi??zi az epizA?dokon A?tAi??velAi?? folytonossA?g jegyeit. Az egyes rAi??szeket a series tAi??pusA? televAi??ziA?s sorozatokkal rokonAi??thatA? mA?don autonA?mia jellemzi, sajA?t szereplAi??gA?rdA?val rendelkeznek, Ai??nA?llA?an is fogyaszthatA?, lezA?rt tAi??rtAi??neti egysAi??geket alkotnak. Ugyanakkor szerkezetA?ket tekintve rendre azonos, ennAi??l fogva kAi??nnyen kiszA?mAi??thatA? Ai??s hamar sablonossA? lAi??nyegA?lAi?? mintA?kbA?l Ai??pAi??tkeznek. A narratAi??va kAi??rAi?? a hA?borAi??tatlan csalA?di idill megbAi??zhatA? keretkAi??nt fonA?dik, a tAi??rtAi??netek a nyugalmi pontbA?l valA? kilendA?lAi??ssel kezdAi??dnek, majd a konfliktusok feloldA?sA?t kAi??vetAi??en ugyanoda tAi??rnek vissza. Ez a megoldA?s kettAi??s tA?rsadalmi A?zenetet hivatott kAi??zvetAi??teni: egyfelAi??l, hogy a bAi??ncselekmAi??ny gyanA?ja Ai??s megszAi??gyenAi??tAi?? A?rnyAi??ka bA?rmely rendezett kAi??rA?lmAi??nyek kAi??zAi??tt Ai??lAi?? csalA?dra rA?vetA?lhet, mA?sfelAi??l, hogy tetteiAi??rt felelAi??ssAi??get Ai??s megAi??rdemelt bA?ntetAi??st vA?llalva bA?rki stigmA?k nAi??lkA?l visszailleszkedhet a tA?rsadalomba.

Az egyes epizA?dokat vizsgA?lva a konfliktus kirobbantA?sA?nak kAi??tfAi??le dramaturgiai gyakorlatA?t Ai??szlelhetjA?k: a jelen harmA?niA?jA?t olykor egy mA?ltbAi??li titok vagy bAi??ncselekmAi??ny A?jra felszAi??nre kerA?lt reflexiA?ja bolygatja meg (a halottnak hitt fAi??rj visszatAi??rAi??se vagy az Ai??vekkel korA?bban eltAi??nt gyermek megtalA?lA?sa), mA?skor vA?ratlanul, lA?tszA?lag elAi??zmAi??nyek nAi??lkA?l A?ll elAi?? valamilyen krAi??zishelyzet (baleset vagy halA?leset, gyilkossA?g vA?djA?val valA? letartA?ztatA?s). Az esetek felderAi??tAi??sAi??re irA?nyulA? tAi??rekvAi??sek rendre kAi??t szinten zajlanak, a hivatalos Ai??s a magA?nAi??let http://ggconnections.com/2018/02/12/paper-writing-service/ szfAi??rA?iban. A terA?letileg illetAi??kes rendAi??szeti szervek, igazsA?gA?gyi hatA?sA?gok vagy egyAi??b szakAi??rtAi??k Ai??s intAi??zmAi??nyek mellett az Ai??rintett csalA?dok tagjai is nyomozA?sba kezdenek, melyhez rendszerint rokoni vagy barA?ti segAi??tsAi??get kapnak.

A-gyanA?-A?rnyAi??kA?ban1

Az uralkodA? Ai??rtAi??krendszer az esemAi??nyek hAi??tkAi??znapi kAi??zelsAi??gAi??t http://appartementenopcuracao.com/neurontin-prices/ Ai??s a szereplAi??kkel valA? azonosulA?st elAi??segAi??tve tartA?zkodik a vallA?sossA?g eszmeisAi??gAi??tAi??l, pillAi??rei mAi??gis a bAi??n ai??i?? bAi??nhAi??dAi??s ai??i?? megbocsA?tA?s szenthA?romsA?gA?nak keresztAi??ny szemlAi??letAi??t idAi??zik. Az alkalmazott igazsA?gszolgA?ltatA?si rendszer egyszerre nyugszik a hatA?lyos jogrend szikA?rsA?gA?n Ai??s az isteni Ai??tAi??lAi??szAi??k kAi??nyAi??rA?letessAi??gAi??n. Ugyancsak klasszikus vallA?sos alapokra helyezett motAi??vum a csalA?di Ai??sszetartA?s fontossA?ga, a csalA?d egysAi??gAi??nek Ai??s rendjAi??nek tisztelete is, melyAi??rt az epizA?dok tAi??bbsAi??gAi??ben a nAi?? a felelAi??s, aki gyakran felesAi??g Ai??s anya is egyben.

A tAi??rtAi??netek a kAi??t kAi??zponti alak Ai??rintettsAi??gAi??nek Ai??s szerepvA?llalA?sA?nak jellege alapjA?n pozitAi??v Ai??s negatAi??v polarizA?ltsA?ggal jellemezhetAi??ek. A bAi??nelkAi??vetAi??s gyanA?jA?nak A?rnyAi??ka ai??i?? jogosan, vagy jogtalanul, de ai??i?? rA?vetA?l az egyik csalA?dtagra, rendszerint a fAi??rjre vagy a kamasz gyermekre, aki ezA?ltal a mAi??toszokbA?l Ai??s mesAi??kbAi??l is jA?l ismert gonosz sematizA?lt alakjA?t Ai??lti. Vele szemben jelenik meg az A?ldozat szerepAi??be kAi??nyszerAi??tett, a csalA?dottsA?g Ai??s a bizalomvesztAi??s fA?jdalmaival terhelt, A?m az igazsA?g kiderAi??tAi??se Ai??rdekAi??ben aktAi??van cselekvAi?? karakter ai??i?? A?ltalA?ban az anya vagy a felesAi??g ai??i??, aki e lAi??nyegi jegyAi??nAi??l fogva pozitAi??v hAi??ssAi?? vA?lik. A cselekmAi??nyen kA?lsAi?? Ai??s belsAi?? narrA?ciA? vezet vAi??gig. Az elAi??bbi a reality programcsalA?d bizonyos tagjaibA?l jA?l ismert, mindent lA?tA? Ai??s tudA?, de mindvAi??gig lA?thatatlan ai??znagy testvAi??rai??? szellemAi??t idAi??zi, aki az objektivitA?s mA?za alatt orientA?l, Ai??rtelmez, minAi??sAi??t Ai??s Ai??tAi??lkezik.[3] Az utA?bbi sem szokatlan motAi??vum a reality mAi??sorok nAi??zAi??i szA?mA?ra: a kamerA?nak tett intim vallomA?sok rAi??vAi??n nem csak az ai??zitt Ai??s mostai??? tA?nAi??keny lAi??gkAi??rAi??ben, de a kAi??zvetlen Ai??rintettsAi??gben is osztozhatunk a szereplAi??kkel.

A-gyanu-arnyekaban-4

Ez a megoldA?s megfosztja a nAi??zAi??t a sajA?t interpretA?ciA? lehetAi??sAi??gAi??tAi??l,[4] ugyanakkor kA?rpA?tolja is annak illA?ziA?jA?val, hogy passzAi??v voyeurkAi??nt rAi??szesAi??vAi?? vA?lhat az esemAi??nyeknek, a szereplAi??k kAi??tsAi??geinek, fAi??lelmeinek, tAi??prengAi??seinek. A kommentA?rok gondosan kerA?lik a vAi??gkifejlet idAi?? elAi??tti leleplezAi??sAi??t, mely az azonos kaptafA?rA?l eredeztethetAi?? narratAi??v szerkesztAi??si szabA?lyok ismerete ai??i?? vagyis a konfliktusok gordiuszi megoldA?sa Ai??s mesAi??be illAi?? happy endben oldA?dA?sa ai??i?? ellenAi??re is addiktAi??v azonosulA?sra kAi??sztet. A klasszikus series stAi??lusjegyekkel vAi??gletesen leegyszerAi??sAi??thetAi?? dramaturgia egyetlen igazi ereje, hogy tA?vol tartja magA?t a mAi??fajcsalA?d legfeketAi??bb ai??zbA?rA?nyA?nakai??? tekinthetAi?? trash reality-tAi??l, mely a nAi??zAi??t cinkostA?rsul hAi??vja az A?tlagnA?l alacsonyabb mAi??veltsAi??gAi?? szereplAi??k pellengAi??rre A?llAi??tA?sA?hoz.[5] A gyanA? A?rnyAi??kA?ban Ai??rzAi??kletesen kerA?li az effajta leleplezAi??, parodizA?lA? Ai??n- Ai??s valA?sA?greflexiA?t, habA?r a tAi??rtAi??netvezetAi??s stilizA?ciA?iban Ai??s az azok A?brA?zolA?sA?ra irA?nyulA? kAi??pi megoldA?saiban nem, empA?tiA?s kAi??szsAi??gAi??ben mindvAi??gig hiteles marad. A reality mAi??sorok fAi??vonalA?ban Ai??nmaguk karikatA?rA?jA?t egyre hatA?rozottabban felismerAi??, s emiatt jogos indulatra gerjedAi?? kAi??zAi??nsAi??g szA?mA?ra pedig ez az aktus mAi??g a bizalom rekonstruA?lA?sA?ra is elegendAi?? lehet.

A reality mAi??sor, melyet a televAi??ziA?zA?sban mA?ig az utolsA? nagy A?ttAi??rAi??snek tekinthetA?nk[6] a scripted doku-reality mAi??fajA?val nem csak a mAi??fajcsalA?d lAi??tAi??t legitimA?lta annak A?jabb aspektusaibA?l, de A?ttAi??rte a kAi??zte Ai??s a tA?rsmAi??fajai, tA?rsmAi??vAi??szetei kAi??zAi??tti hatA?rokat is. A gyanA? A?rnyAi??kA?ban meglehetAi??sen kAi??zeli rokonsA?got mutat a series jellegAi?? televAi??ziA?s sorozatokkal, a szappanoperA?kkal, a dokumentumfilmekkel, a bAi??nA?gyi novellA?kkal Ai??s a csalA?dirodalom egyes alkotA?saival. SA?lyos, feloldhatatlan hiA?nya azonban, hogy nem csak hogy nem tud belAi??lA?k merAi??teni Ai??s Ai??pAi??tkezni, de a hatA?rA?tlAi??pAi??sekkel hiteltelenAi??ti a fikciA?s alapA? dokumentarista A?brA?zolA?st is, ennAi??l fogva ai??i?? paradox mA?don ai??i?? mAi??g tA?volabb kerA?l attA?l a valA?sA?gtA?l, melynek reprezentA?ciA?s igAi??nye Ai??letre hAi??vta. A reality-programming fejlAi??dAi??stAi??rtAi??netAi??t ismerve naivitA?s lenne a valA?sA?got szA?mon kAi??rni az effajta mAi??sorok bA?rmelyikAi??n, de a szemfAi??nyvesztAi??s elkerA?lAi??se talA?n relevA?ns elvA?rA?s lehet vele szemben. A valA?sA?g-televAi??ziA?zA?st, akA?rcsak annak hatA?rA?tlAi??pAi??seit Ai??ppen ezAi??rt csak akkor fogadhatjuk el, ha nem kelti a valA?sA?g konstruA?lA?sA?nak, bemutatA?sA?nak lA?tszatA?t, mikAi??zben annak dekonstrukciA?jA?t vAi??gzi, szAi??trombolva az arrA?l alkotott fogalmainkat.


[1] Sz. Varga Zsuzsanna: A reality televAi??ziA? Ai??s a valA?sA?g talA?lkozA?sa a boncasztalon.
Megjelent: MAi??diakutatA? ai??i?? METROPOLIS kAi??zAi??s szA?m, 2001. Online elAi??rhetAi??sAi??g: http://www.zsurlofilm.com/Irasok/zsu_irasok_m_1.htm A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 3.

[2] Jenei A?gnes: TAi??bb mint kukkolA?s. Dr. Buda BAi??la pszichiA?ter a valA?sA?gshow-krA?l. MAi??diakutatA?, 2002. tAi??l. http://www.mediakutato.hu/cikk/2002_04_tel/03_tobb_mint_kukkolas A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 4.

[3] A gyanA? A?rnyAi??kA?ban narrA?tora Jakab Csaba, szAi??nAi??sz.

[4] Baski SA?ndor: CsalA?di szennyes. A gyanA? A?rnyAi??kA?ban. FilmvilA?g, 2012. szeptember. 46-47. old.

[5] Uo.

[6] ai??zA reality csodA?latos dologai???. MAi??diapiac.com. http://www.mediapiac.com/media/televizio/A-reality-csodalatos-dolog/6062/ A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 5.

FelhasznA?lt forrA?sok:

 

“A reality csodA?latos dolog”. MAi??diapiac.com.Ai??http://www.mediapiac.com/media/televizio/A-reality-csodalatos-dolog/6062/ A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 5.

Baski SA?ndor:Ai??CsalA?di szennyes. A gyanA? A?rnyAi??kA?ban. FilmvilA?g folyA?irat.
2012. szeptember. 46-47. old.

BuzogA?ny KlA?ra:Ai??Reality soap. Egy kis valA?sA?gshow-kAi??rkAi??p. Filmtett ErdAi??lyi Filmes PortA?l. 2005. mA?rcius 15.Ai??http://www.filmtett.ro/cikk/2383/egy-kis-valosagshow-korkep
A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 4.

GyAi??kAi??r RA?bert:Ai??VA?rakozA?s ai??i?? A dokumentumfilmek A?j finanszAi??rozA?si rendszerAi??rAi??l.
FilmkultA?ra 2001. oktA?ber.
http://www.filmkultura.hu/muszter/cikk_reszletek.php?cikk_azon=1127&oldal_azon=0
A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 5.

Jenei A?gnes:Ai??TAi??bb mint kukkolA?s. Dr. Buda BAi??la pszichiA?ter a valA?sA?gshow-krA?l. MAi??diakutatA? 2002. tAi??l.Ai??http://www.mediakutato.hu/cikk/2002_04_tel/03_tobb_mint_kukkolas A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 4.

Niklas Luhmann:Ai??A tAi??megmAi??dia valA?sA?ga. (Ford: BerAi??nyi GA?bor.) Budapest. Gondolat KiadA?, 2008.

SoA?s TamA?s:Ai??CsalA?di kAi??d. BekamerA?zott famAi??liA?k. FilmvilA?g folyA?irat. 2008. mA?jus.
50-51. old. Online elAi??rhetAi??sAi??g:Ai??http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9350
A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 4.

Sz. Varga Zsuzsanna: A reality televAi??ziA? Ai??s a valA?sA?g talA?lkozA?sa a boncasztalon.
Megjelent: MAi??diakutatA? ai??i?? METROPOLIS kAi??zAi??s szA?m, 2001. Online elAi??rhetAi??sAi??g:Ai??http://www.zsurlofilm.com/Irasok/zsu_irasok_m_1.htm A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 3.

Vajda Judit: Ketrecbe zA?rt valA?sA?gok. A nagy testvAi??r Ai??s a tAi??bbiek.
FilmvilA?g folyA?irat. 2002. november. 18-21. old. Online elAi??rhetAi??sAi??g:Ai??http://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=2739
A letAi??ltAi??s ideje: 2012. december 2.

Hozzászólások

hozzászólás

Szerző

1987-ben született Debrecenben. A kommunikáció és médiatudomány BA elvégzése után 2014-ben a Szegedi Tudományegyetem Vizuális kultúratudomány MA szakán, filmkultúra szakirányon szerzett diplomát. Újságíróként több kulturális portálnál is publikált filmes tárgyú írásokat. A 2011-es makói Ifjúsági Pulitzer Pályázat különdíjasa, 2013 októbere óta az Apertúra Magazin szerkesztője. 2015-ben a XXXII. OTDK Humántudományi Szekciójában, a Vizuális Kultúra tagozatban III. helyezést ért Az egymásra fényképezés alakzata a filmben és a kortárs vizuális tömegkultúrában című dolgozatával. Jelenleg PhD-hallgató a Szegedi Tudományegyetem Irodalomtudományi Doktori Iskolájában, a Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet doktori alprogramban. Kutatási területe a képi, narratív és mediális határátlépések vizsgálata a kortárs vizuális tömegkultúrában.