Egy sorozat, amely mobileszközökre lett megálmodva – egy mondatban így tudnánk jellemezni a hosszadalmas technikai és forgatási előkészületek után a hetekben debütált vígjátéksorozatot, a Chili vagy Mangót. A mögötte húzódó filozófiához viszont több mondatra van szükségünk. Az ötlet alakulásáról és a koncepcióról a sorozat sajtópremierjén Ipacs Gergely ötletgazda, rendező, forgatókönyvíró, co-producer, Lőrincz Nándor, rendező, forgatókönyvíró, a technikai háttérről Horvai Mátyás producer, a szerepükkel való kapcsolatukról pedig a két főszereplő, Michl Júlia és Poroszlay Kristóf beszélt.

noémi kép3

Az online nézhető műsorok világában a websorozatok sem számítanak ismeretlen fogalomnak már, hiszen nem egy kezdeményezéssel találkozhatott a téma iránt érdeklődő néző. Előbbinél azonban ott a kikötés: olyan vegyes kategóriákba sorolható produkciókra kattinthat a néző, amelyeket a televízióadó már sugárzott és publikált, utóbbi esetében pedig az internet adja az elsődleges közeget, az eszközt (táblagép, telefon, laptop) pedig a felhasználó határozza meg. A Chili vagy Mango éppen abban más és új, hogy a világát teljes egészében az eszköz és ezzel együtt a változó félben lévő befogadási mód határozza meg.

Az okostelefonok térhódításával kezdetét vette egy komplexebb felhasználói igény kialakulása: a telefon az ember életében az egyik legfontosabb információszolgáltató és mobil szórakoztatást nyújtó eszközzé vált. Nem véletlen az olyan online közösségre építő alkalmazások sikere, mint a Twitter, Facebook, a várost járók számára a Foursquare, a filmkedvelők körében pedig a Miso, ahol a felhasználó megoszthatja, melyik filmet vagy sorozatot nézi éppen.

Pótcselekvés vagy sem, az online tartalmak fogyasztása napjainkban egyre erőteljesebben van jelen. Ezt a tendenciát ismerte fel és vette alapul Ipacs Gergely, a Chili vagy Mango ötletgazdája, amikor felkereste Horvai Mátyást tervével, miszerint egy csak mobil eszközökön nézhető sorozatot szeretnek készíteni, amely interaktivitásával és rövid epizódjaival kitöltheti a néző napjainak várakozással töltött hosszú perceit.

Izgalmas problémákat és kérdéseket vet fel az, ahogy láthatóan a kiválasztott technikai igények hatottak a sorozat vizuális és végeredményre. A Chili és Mango műfaját tekintve vígjátéksorozat, amelyen belül a szituációs komikummal dolgozó romantikus vígjáték irányába mozdul el. Ötletes megoldás a történet különfutó szálainak kialakítása is, hiszen egy nő, a lisztérzékeny, cukrásznak készülő Lili (Michl Júlia) és egy férfi, a szoknyapecér ételkritikus Zénó (Poroszlay Kristóf) életéből kiragadott jelenetek adják a részről részre elénk táruló alapszituációkat. A cselekmény leginkább a férfi-női kapcsolatokat mutatja be a jól ismert általánosítások szintjén, ezeket a kiindulási pontokat azonban felrázzák a szokatlan, meglepő fordulatok. A sorozat így picit veszít életszerűségéből, de ebben az esetben a veszteség a javára írható, hiszen innen válik izgalmassá minden epizód. Ezek a fordulópontok rántják ki a már unásig hallgatott és látott kliséláncolatból a nézőt, aki végre a témában talán nem annyira ismeretlen, a magyar sorozatkínálat terén azonban meglehetősen frissnek számító abszurdan komikus szituációkkal találkozhat. Külön érdeme az alkalmazásnak, hogy az abszurd ebben az esetben valamilyen szinten irányíthatóvá válik a különböző döntési pontokon, amelyek a sorozat interaktivitását adják.

És el is jutottunk az ötlet és tálalás legfontosabb komponenséhez, amely az egész alkalmazás varázsát adja: az alakítás öröméhez, a játékhoz. A sorozat karakterei, a már-már lehetetlen szituációk és a helyenként meghökkentő fordulatok felett helyezkedik el az ötlet igazi erejeként a döntési pontoknál megjelenő lehetőség egy saját kis történet alakítására. A lehetőséget technikailag egy visszaszámláló és két talányos ikon felbukkanása adja a felhasználó kezébe. A megoldás esztétikailag belesimul az alkalmazás megjelenésébe és nem zavarja a befogadás élményét, hiszen egy szinte kimerevítésig lelassuló hezitációs szünetben úsznak be a képernyőre az ikonok.

noémi kép2

A megvalósítás visszautal a számítástechnika fogyasztásra tett hatására is, hiszen jellemzően a sorozatokkal kapcsolatban figyelhető meg a néző mohó, “csak még egy részt” függősége, amelyet a televíziótól elszakadva szabadon ki is elégíthet. A Chili és Mango esetében a hétről hétre megjelenő, összesen kilenc epizód a különböző válaszutakkal együtt részenként 4-5 alternatív befejezéssel (összesen 72 féle történettel) nemcsak a jelenlegi, de a régebbi szituációk esetében is nyomkodásra ösztönzi a komikumra éhező közönséget. Minden rész vissza- és újrajátszható, amit különböző badge-ek, kitüntetések kiosztásával is ösztönöznek a fejlesztők. A badge-ek használata nem idegen a social media világában, jópofa megoldásként nem egy alkalmazás használja jutalomfalatként az egy bizonyos kritérium teljesülése után kiváltható kis szimbólumot a felhasználók ösztönzésére.

noémi kép1

Összegezve tehát ez az Android és iOS operációsrendszerre fejlesztett (Filmdrops néven futó) applikáció bár még helyenként betegeskedik (a hibákat folyamatosan javítják a fejlesztők) egy érdekes kísérletezés eredménye, amely az eddig megszokott vagy legalábbis tapasztalt komponenseket új formában egyesíti. Pár döntési ponton túl egészen addiktív élményt is képes nyújtani csodabogár karaktereivel és kényes helyzeteivel.

Hozzászólások

hozzászólás