A vámpír téma már rengeteg megközelítésből, számtalan műfajú alkotásban vászonra került. Ezúttal egy szerelmi történetben bukkant fel, Chaterine Hardwicke rendezésében a Twilightban (Alkonyat), mely Stephenie Meyer regényének nyomán készült, s a már jól ismert, önmaga ellen harcoló szörny motívumát dolgozza fel.


A 2008 novemberében bemutatott film főszereplője Bella Swan (Kirsten Stewart) arra kényszerül, hogy ideiglenesen az édesapjához költözzön Forks városába. A lány az új középiskolába való beilleszkedés kellemetlenségei mellett, egy másik problémával is szembesül: beleszeret egy vámpírfiúba, Edward Cullenbe (Robert Pattinson). Edwardnak le kell küzdenie gyilkos ösztöneit, hogy a halandóval való szerelme beteljesedhessen, s meg kell védenie a lányt egy ellenséges vámpírcsapattól.

Az 1922-es Nosferatu (Friedrich Wilhelm Murnau alkotása) és az 1931-es Tod Browning-féle Drakula óta rengeteg változáson mentek keresztül a vámpírfilmek. Kezdetben a horror kategóriájába tartoztak, vagyis a vámpír testesítette meg a szörnyet, ő volt a fenyegető, gonosz erő képviselője, aki elől menekülni kellett. A Nosferatuban Orlock gróf (Max Shrek), egy csúf, denevérfülű, eltorzult teremtmény, Tod Browning Drakulájában, valamint a Hammer stúdió Drakula-szériájában pedig a démoni lények már esztétizálódnak. Az azonban mindegyikükről elmondható, hogy ezekben az alkotásokban a vámpír célja a táplálékszerzésen kívül az erőszakos szexualitás hajhászása, valamint az áldozatok megrontása és vámpírizálása. A vérszívók a sátán oldalán állnak, s a szent erő nevében küzdenek ellenük a vallási élet – például a kereszt -, valamint a népi hiedelmek – úgy, mint fokhagyma, fakaró – szimbolikus eszközeit felhasználva.

twilight1

A vámpírok alakja teljesen más megvilágításba került az Interjú a vámpírral című horrorfilmben, melynek főszereplője Louis (Brad Pitt) az önmagával meghasonlott, útját kereső vérszívó, kinek emberi lelke tiltakozik a vérengző életmód ellen. Itt a vámpír már nem egyértelműen a sátán szolgája, hanem önálló individuum, szörny, de nem gyilkológép, egyéniséggel rendelkezik. A horror mellett a vámpír lassan az akciófilmek, thrillerek és romantikus filmek szereplőjévé is vált, melyek során egyre emberibb tulajdonságairól tett tanúbizonyságot. Fokozatosan enyhült démoni voltának hangsúlyozása, valamint szadista kéjelgéseinek ábrázolása. Az Underwold című thriller vámpírnője, Selene humánus, klónozott vérrel táplálkozó lény, aki az agresszív, embergyilkosok ellen is felveszi a harcot, A krokodilok bölcsességében pedig Stewen Griscz (Jude Law), a vér mellett a szeretetet is kiszippantja áldozataiból, s végül egy drámai problémával találja szemben magát, vagyis beleszeret az egyik prédájába.

A Twilight a jó és rossz vámpírok harca körül forog. Utóbbiak a tradicionális vámpírok képviselői. Megjelenítésük negatív szerepkörüknek hangsúlyozására szolgál. Belépőjük alkalmával a ködből rajzolódik ki az alakjuk, alsó, majd felső kameraállásban láthatjuk suhanó, magabiztos lépteiket. Számukra azonban, az ősi vámpírokkal ellentétben, az ember csupán étel, és nem szexuális játékszer. Minden gondolatuk a vadászat körül forog.

twilight2

A filmben összegződnek a vámpírokkal kapcsolatos legendák, mikor Bella a vérivó lények után kutakodik az interneten. Ebben a jelenetben sűrű vágások közepette láthatjuk a vámpírokról szóló cikkeket és olvasmányokat, majd konkrét utalás történik a Nosferatura, egy illusztráció formájában. Végül Bella fejében egy korai vámpírfilmet idéző kép jelenik meg arról, ahogyan Edward a lány vérét szívja. A pazar, vörös textíliákkal berendezett díszlet a Hammer alkotásaira emlékeztet, s a lány nyakára tapadó, véres ajkú, sötét pillantású vámpír a régi vérszívókkal kapcsolatos ősi elképzelésekre utal: Bella is ilyennek gondolja a vámpírokat, hiszen előzetes ismeretei többek között a régi filmekből származnak.

A Twilight felülírja Bella és a nézők elvárásait. A főszereplő vámpírok ugyanis a humánus ragadozó kategóriához tartoznak. Rendelkeznek néhány, a hiedelmekben gyökerező különleges képességekkel, vagyis extrém hallással, látással, gyorsasággal, erővel, hideg, fehér bőrrel és különleges szépséggel. A napfény viszont nem pusztítja el őket, csupán gyémántfényt varázsol a bőrükre, s a harapásuk a vámpírság mérgét fecskendezi az áldozatba, melyet egész egyszerűen ki lehet szívni a sebből.

Fizikai képességeiket tekintve tehát természetfeletti lények, ám belső tulajdonságaik alapján emberiek, akik mindent megtesznek azért, hogy beolvadjanak a környezetükbe. Edward Cullen tagja egy állati véren élő vérszívó családnak – az ő szavaival élve, ők a „vegetáriánus vámpírok” -, amely teljesen beilleszkedett az emberi társadalomba, a családfő orvos, a „gyerekek” iskolába járnak. Céljaik már teljesen mások, mint a kezdeti idők vámpírfilmjeiben lévő szörnyszülötteké volt. Nem akarnak ölni, és nincsenek perverz vágyaik sem, Louis-hoz hasonlóan a vámpírok ősi ösztöneit, a gyilkolás vágyát akarják leküzdeni magukban, és készek latba vetni minden erejüket a gonosz fajtársaik ellen.

twilight3

A Twilight műfaját tekintve akciójelenetekkel tűzdelt romantikus thriller, mely az amerikai középiskolákról szóló filmek visszatérő elemeit is sorra veszi, például az iskolabált és a hozzá tartozó kötelező ruhapróbát. Ezek a jelenetek viszont csupán a tinédzserkor kötelező állomásai, melyek teljesen érdektelenek Bella számára. A Twilightot a tini-vámpírfilm megnevezéssel is szokták illetni, de itt a tinédzser élet csupán körülmény, nem központi téma.

twilight4

Stephen King szerint a rémregények és horrorfilmek arra szolgálnak, hogy megszabaduljunk a leplezni kívánt aszociális érzelmeinktől, melyet a társadalom megkíván. Maria Janion pedig azt állítja, hogy a vámpírregények, s később a vámpírfilmek nagyszerű lehetőséget nyújtottak arra, hogy az emberek kiélhessék rajtuk legkülönbözőbb szexuális fantáziáikat. A későbbiekben úgy látszik azonban, felmerült az igény, hogy a vámpírfilmek – rengeteg más téma mellett – az élet értelmének keresését is megragadják. Itt azonban nem a vámpír kutatja az élet értelmét, mint az Interjú a vámpírralban, hanem az ember, vagyis Bella, aki az önmagát örömmel feláldozó vaddal azonosítja magát. (Ez a szimbólum a film elején látható, mikor egy szarvas menekül a vadász elől.) A Twilight vér és perverzió helyett egy romantikára és kalandokra vágyó fiatal nemzedék igényeit elégíti ki szerelmes hőssé változtatva a horrorfilmek legendás vérszívó démonját.

One Response