Idén is két városban zajlik majd az Anilogue filmfesztivál. November 25. és 29. között Budapesten az Uránia és a Toldi mozi, november 27-től pedig egy héten át a bécsi Filmcasino és Topkino mutatja be a 2009-es év legjobb animációs filmjeit. A japán animéktől a brit Wallace és Gromitig, Melbourne-től New Yorkig kapható lesz minden műfajban, méretben, ízben és hangulatban az animáció a 7. Anilogue-on.

anilogue_poster2008

Nyitány

A november 25-i nyitóelőadás keretében debütál Adam Elliot, az Oscar-díjas Harvie Krumpet rendezőjének új egész estés filmje, a Mary és Max. Az egyszerre ironikus és megható ausztrál mozi a 2009-es Sundance fesztivál nyitófilmje volt, és elnyerte a legendás Annecy fesztivál fődíját is. A történet egy valószínűtlen barátságról szól: a pangó, ausztrál kertvárosi közegben élő Mary találomra levelet ír egy New York-i ismeretlennek, a magányos, enyhén autista brooklyni nyugdíjas Max Horowitznak. Bár soha életükben nem találkoznak, az évtizedes levelezés során egymás életének legfontosabb szereplőivé válnak.

A zsűri

Az Anilogue középponti programja az európai animációs rövidfilmek versenye. Az alkotásokat nemzetközi zsűri értékeli, a fődíjat november 29-én az Uránia filmszínházban adják át. A zsűri idén három tagot számlál. Alexei Alexeev, a világszerte ismert KJFG No.5 orosz származású, Budapesten élő rendezője egyaránt otthon van a hazai és a nemzetközi animációs világban. A Hanyatló művészet (Fallen Art) és az Oscar-jelölt Katedrális rendezője, Tomek Baginski a versenyfilmek elbírálása mellett bemutatja korábbi és legfrissebb animációs filmjeit. Japánból pedig Hitoshi Suzuki, az egyik legnagyobb távol-keleti animációs rendezvény, a Tokyo Anime Fair igazgatója kapcsolódik a zsűri munkájához.

Érdekességek

Az idei fesztiválon több olyan program is lesz, amely egyes nemzetek, iskolák animációjára koncentrál: 4-4 program foglalkozik a német és a lengyel animáció jelenével és múltjával – az egykori NDK-ban a propagandafilmek között megbúvó avantgárd törekvésektől a lengyel animációs szakma legfrissebb műveiig. Új sorozatként indul a világ elit-egyetemeinek animációs munkáit összegyűjtő program, idén a Harvard animáció tanszékének vizsgafilmjeit láthatjuk. Immár hagyományos, hogy az Anilogue-on bemutatjuk az év öt legjobb európai animációja közé válogatott, tehát a Cartoon d’Or díjra jelölt alkotásokat, köztük a Wallace és Gromit sorozat legújabb epizódját. Szokás szerint pedig lesz Világpanoráma a világ animációs fesztiváljain idén legnagyobb feltűnést keltett filmekkel, és nem marad el a maratoni Animált éj sem, melynek ismét a Toldi mozi ad otthont.

Wallace1

Nagyjátékfilmek

Az Anilogue idén hat egész estés animáció magyarországi premierjét ünnepelheti Pesten, és további kettő a bécsi közönség előtt debütál. A fesztivál idején zárul a Japán-Magyar Kulturális Év, és ebből az alkalomból rendkívül friss és izgalmas válogatás érkezik Japánból. A tövisek ura (King of Thorn) című tudományos-fantasztikus film budapesti bemutatója néhány nappal még meg is előzi a tokiói premiert, így a hazai közönség hamarabb találkozhat a filmmel, mint a japán nézők. A filmet jegyző Kadokawa stúdió ráadásul egy, kizárólag az Anilogue-ra létrehozott kiállítás formájában mutatja be A tövisek ura készítésének fázisait, amelyet a rendező, Kazuyoshi Katayama személyesen nyit meg az Uránia moziban a fesztivál alatt.

Tatia Rosenthal $9.99 című filmje ausztrál-izraeli koprodukcióban készült, cselekménye egy rejtélyes kézikönyv körül forog, amely állítólag magában foglalja az élet értelmét, mégis kevesebb mint 10 dollárért kapható. Rin Taro a japán animáció egyik legismertebb alakja, Metropolis című filmjét még 2003-ban, a legelső Anilogue keretében mutattuk be. A mester idén gyerekeknek szóló filmet készített Jonajona pingvin (Yonayona Penguin) címmel, ám a Rin Taróra jellemző, csodálatos látványvilág és a sajátosan japán cselekményszervezés a felnőtteket épp annyira lenyűgözi. A pingvint (aki valójában persze nem is pingvin), a film két producere, Masao Maruyama és Denis Friedman mutatja be az Anilogue közönségének – három héttel a tokiói premier előtt.

Izgalmas műfaji kísérletnek ígérkezik Az előőrs (First Squad) című orosz-japán koprodukció, amely Moszkva világháborús ostromának eseményeit dokumentarista és misztikus elemek vegyületeként, a japán animék felfokozott stílusában mutatja be. A nácik oldalán harcba szállnak a feltámasztott teuton lovagok, a szovjetek válaszul természetfölötti képességű gyerekekből állítanak össze egy úttörőcsapatot – mindezt pedig valódi háborús veteránok kommentálják. Az Anilogue japán programjában a rajongók minden bizonnyal örömmel fedezik majd fel a népszerű Gurren Lagan sorozat nemrég készült, egész estés moziváltozatát is.

A magyar közönség a mozikból már ismerheti, de a bécsieknek újdonság lesz a Falusi pánik (Panique au village) című francia-belga-luxemburgi vígjáték, amelynek fröccsöntött, idétlen szereplői, a Ló, a Cowboy és az Indián a lehető legabszurdabb problémákat okozzák maguknak és a nagyvilágnak. Szintén bécsi premier lesz Kovásznai György korszakos műve, az 1980-as Habfürdő digitálisan felújított kópiájának első nyilvános vetítése. A fesztivált Ausztriában ugyancsak egy magyar klasszikus, a Mézga család zárja – az osztrákok a náluk annak idején Metzgers címen, nagy sikerrel futó sorozatot évtizedek óta nem láthatták.

Szerző

A Szegedi Tudományegyetem végzős kommunikáció-magyar szakos hallgatója vagyok. A filmelméti és filmtörténeti speciális képzésen 2008-ban végeztem. Érdeklődésem középpontjában az adaptáció, a narratológia, illetve a vizuális kultúra áll.