13. Laterna Film Akadémia

Képkivágás

A ‘SZÉLSŐSÉGES MOZI’ ÉS A FILM ‘TESTE’

SZUBVERZÍV KÉPEK ÉS NARRATÍV STRATÉGIÁK A KORTÁRS KOREAI FILMBEN

13. Laterna Filmakadémia

2012. március 26-31, Pécs

Színház tér 2.

 

Koreai kulturális hét

Csütörtökön, pénteken és szombaton különleges koreai, magyar és afrikai ételek kerülnek felszolgálásra

Hétfő

18.00 Park Chan-wook: A bosszú ura

(Boksuneun naui geot) magyar felirattal

20.00 Kim Ki-duk: Isle (Seom) 2000, 90’ magyar felirattal

 

Kedd

18.00 Kim Ki-duk: A szamaritánus lány (Samaria) 2003, 104’ magyar felirattal

20.00 Jeon Jae-Hong:  Beautiful 2008, 88’ 97’

angol felirattal

Szerda

18.00 Kim Ki-duk: Idő (Shi gan) 2006, 97’ magyar felirattal

20.00 Hun Jang: Rough Cut (Yeong-hwa-neun yeong-hwa-da) 2008, 113’ angol felirattal

Csütörtök

A KOREAI FILMRENESZÁNSZ ÉS HÁTTERE/ THE KOREAN FILM RENESSAINCE AND ITS BACKGROUND

Moderátor: Turnacker Katalin

9.30 – 10.00       Dél-koreai animációs filmek – Wondeful Days

Császár Andrea Mária (PTE BTK)

10.00 – 10.30 Tendenciák és változások a dél koreai thriller műfajában

KISS Gellért (PTE BTK)

Az előadás fő témája a változás: az egyes témák, műfaji sémák hogyan alakultak át, az erőszak képi megjelenítése hogyan radikalizálódott. A legfrissebb alkotások jegyében felvetődik a műfaji keretek problémája is, megfigyelhető egy sajátos műfajkeveredési tendencia, amiben a thriller műfaja egyre inkább a horror és az akciófilm jegyeiben oldódik fel.

 

10.30 – 11.00 Lokális és globális sikerek:

A dél-koreai filmreneszánsz intézményi háttere

TESZÁR Dávid (Koreai Kultúrális Intézet ,Budapest)

Az előadás célja, hogy az 1980-as évek második felétől napjainkig bemutassa azokat a háttértényezőket, amelyek hozzájárultak a dél-koreai film ezredfordulós konjunktúrájához. Az előadás a koreai filmtörvényről, azok módosításairól, a filmfinanszírozási és filmforgalmazási struktúra radikális átalakulásáról és a helyi filmkvóta szerepéről szól, miközben definiál olyan alapfogalmakat, mint a koreai új hullám, az új koreai film és a koreai hullám (hallyu).

 

11.00 – 11.30            Az identitásképzés testi vonatkozásai Kim Ki-duk filmjeiben

VINCZE Teréz (ELTE University, Budapest)

Kim Ki-duk műveit több szempontból is kifejezetten szenzoriális-testi irányultságú filmeknek tekinthetjük. Megnyilvánul ez a befogadó „zsigeri” jellegű megszólításával párhuzamosan a filmek tematikus motívumaiban is, például ahogyan a szereplők testisége az önkifejezés, a kommunikáció során az (igencsak hiányos) nyelvi kifejezésmódot kiegészíti/felváltja. Az előadásban annak bemu-tatására teszek kísérletet, hogy az identitásképzés és a testiség miként kapcsolódik össze ebben a kontexusban.

 

11.30 – 11.45       Kávé szünet

11.45 – 13.00 Kerekasztal beszélgetés: A koreai film Magyarországon

angol és magyar fordításban

Résztvevők:       Daniel Martin, Earl Jackson, Soyoung Kim, Jinhee Choi, Hye Seung Chung, Teszár Dávid (moderátor), Vince Teréz

13.00 – 14.00     Ebéd

14.00 – 15.00 Trans-Cinema Reloaded:  The State of Fantasy in Emergency and Fantasmatic Others in South Korean cinema

Moderátor: Earl Jackson

Soyoung KIM (Korean National Univ. of Arts)

Looking at the contemporary film of South Korea, the essay attempts to understand a set of global-local issues of corporeality and migrancy in the age of cognitive capitalism by mobilizing the double structure of the state of fantasy and the state of emergency. This will enable to conceptualize Trans- cinema in the age of neo-liberalism in crisis

 

15.00 – 15.15       Kávé szünet

15.15 – 17.45 Kim, So-Young: Koryu: dél-koreai nők, dokumentum-trilógia (Georyu, 2000, 83’ – Hwangholgyeongaka, 2002, 50’ – Jiljuhwansang, 2004, 50’) angol felirattal

18.00 Fogadás a konferencia résztvevői számára

Tiszteletbeli vendég:  Kwon Young Sup,

Director of the Korean Cultural Center in Budapest

18.30 Jazz koncert: Csermann Ádám Quartet

19.30 Kim, Jeong: Kyung (Viewfinder) 2009, 92’

angol felirattal

21.00 Kim Ki-duk: Lélegzet (Soom) 2007, 84’ angol felirattal

Péntek

 

ÉN ÉS A MÁSIK: ERŐSZAK ÉS ETIKA

9.45 – 10.45 Otherness Becomes You: Accomodation and Self-Constitution in the films of Kim Ki-duk and Kim Kyung-mook Earl JACKSON, Jr. (Korean National Univ. of Arts) Moderátor: Bókay Antal

This paper will draw on the legacy of thought regarding the Self-Other dyad from Hegel to de Beauvoir and Sartre, to Lacan and Laplanche, while situating the readings of the films within the sociopolitical history of modern Korea. The examination of the films of Kim Ki-duk will focus on the acts of accomodation to the demand of the Other, while the films of Kim Kyung-Mook be shown to dramatize the constitution of the self within the Other’s desire.

 

10.45 – 11.00      Kávé szünet

11.00 – 12.00 The Dissecting of Identities in the films of Kim Kiduk

Thorsten BOTZ-BORSTEIN (Gulf University, Kuwait)

Moderátor: Bókay Antal

Critics have noticed the violence and the crude treatment of human relations in Kim’s films because here people seem “to act out of impulses” (Gombeaud, 2006:13). It will be shown that what is elaborated in Kim’s films is not the split of personalities into two segments but rather a play of signifying selves and others that lets any authentic identity entirely disappear and which comes amazingly close to both Roland Barthes’s and Jean Baudrillard’s systems of communication.

12.00 – 13.00     The ‘Action Kid’ and the Male Body: Ryu Seung-wan’s Violent Visions

Daniel MARTIN (Queen’s University, Belfast)  Moderátor: Jinhee Choi

 

This paper examines the reputation and thematic preoccupations of Ryu Seung-wan, charting his particular brand of action cinema and his focus on masculine violence and power. His films are riffs on various sub-genres of the action film; in each of his feature films to date he continues to experiment and develop new ideas. The paper contrasts Ryu’s depictions of violence with those of other Korean auteurs well-known in the west.

 

13.00 – 14.00     Ebéd

 

TESTISÉG, ARC ÉS NÉZŐI HATÁS

 

 

14.00 – 15.00     The Face(s) of Korean Horror Film: Toward a Cinematic

Physiognomy of Affective Extremes David SCOTT Diffrient

(Colorado State Univ.)                                 Moderátor: Tarnay László

 

Inspired by Oldboy’s framing of the human face as a rhetorical object of contemplation, I seek to show how this and other Korean films solicit spectatorial participation through a kind of phenomenological engagement with the medium’s material properties. Building on Philip Brophy’s theory of ‘horrality’ and Gilles Deleuze’s concept of visagéité, the talk explores how these affective extremes or emotional polarities, are the constituent features of the genre.

15.00 – 15.15       Kávé szünet

 

15.15 – 16.45       I. Szekció Moderátor: Daniel Martin

15.15 – 15.45 Contagious Sympathy: Tactile Visuality and
Traumatized Childhood in the Films of Park Chan-wook

Eunah LEE (Michigan State University)

The paper contends that the dire conditions that Park’s characters have experienced as or with a child make the viewers sympathize with the characters, in spite of their violently committed revenge. On the other hand, the tactile visuality, the stylistic excessiveness and highly visualized extreme violence not only make viewers unable to keep their aesthetic and analytical distance but also forces them to be dissolved into the immoral but emotional world of exploitation,

 

15.45 – 16.15 Theory Goes to the Movies: the Sensorial Challenge of Korean Cinema

TARNAY László (University of Pécs)

Based on a phenomenological description of movie experience the paper contextualizes contemporary Korean cinema in terms of the visual potential of so-called new digital media. Its main asset is to show that graphic violence and bodily representation mark a crucial boundary between the medium of classical film and the new media. Korean movies are specific in assigning a formal and metaphycial role to the body which neatly contrasts with its contemporary  understandings as simulacra and avatar.

 

16.15 – 16.45 The Deleuzian body-film-concept model in Chang-Dong Lee’s cinematic art

BÁTORI Anna (ELTE University, Budapest)

While drawing the body-film-concept model (Deleuze), I focus on the repetitive, ceremonial body appearing in Dong’s films and try to understand how the bodies of the South-Korean director fall apart with the progression of the subject, and analyse how Dong’s unified body-representation is woven into his body of work, creating an authorial whole, in which Dong-Lee brings the presence of the theatre closer through stylized body and skin.

16.45 – 17.00     Coffee Break

17.00 – 18.00     II. szekció Moderátor: David Scott Diffrient

17.00 – 17.30 Aroma and Appetite: Visual Imagery and the Perception of Taste and Smell in Contemporary Korean Film

Dotty HAMILTON, Ph.D. (Avila University, Kansas City)

While much has been theorized about the multisensory aspect of perception in moving images, little has been devoted to whether the senses of taste and smell are part of the cinematic viewing experience. Speaking to the question of how the body experiences the image, the paper proposes a participatory mode of spectatorship that engages the senses using food as a lens  to explore the smell and taste of the image in the Korean films.

17.30 – 18.00     Invisible Words, Visible Dreams – Poetry as Korean

Transcendental Cinema – video előadás

Hiu M. CHAN (University College, London)

What happens when words are slowly being forgotten, how do we express ourselves? Poetry as an example of transcendental cinema transforms the question into an actual narraive subject in the film. Through the lens of Zen, there is something beyond langauge that crosses national borders and boundaries.

 

18.00 – 19.00     Filmválogatás a pécsi filmszakos hallgatók munkáiból

19.00 Jaihong Juhn: Poongsan 2011, 121’ angol felirattal

21.00 – 22.30 Koncert: Canarro együttes játszik koreai filmek zenéjéből

 

Szombat

THE CINEMA OF KIM KI- DUK

10.00 – 11.00 Kim Ki-duk: The Cinema of Ressentiment Hye Seung CHUNG (Colorado State University)            Moderátor: Daniel Martin

This study investigates the controversial motion pictures written and directed by the independent filmmaker Kim Ki-duk, one of the most acclaimed Korean auteurs in the English-speaking world. Propelled by underdog protagonists who can only communicate through shared corporeal pain and extreme violence, Kim has been labeled a “psychopath” and “misogynist” in South Korea. Hye Seung Chung challenges these misunderstandings, recuperating Kim’s oeuvre as a therapeutic, yet brutal cinema of Nietzschean ressentiment.

 

11.00 – 11.15        Kávé szünet

11.15 – 12.15 The Ethics of Contemplation

Jinhee CHOI (King’s College, London) Moderátor: Hye Seung Chung

In Arirang, Kim questions the ethical and moral consequences of his own filmmaking.  Martha Nussbaum once noted that contemplation is an ethical goal but ethical contemplation is not just to achieve “individual clarification and self-under-standing” but to “move toward communal attunement.” The paper examines the role of contemplation in Kim’s Arirang and considers to what extent it resuscitates Kim’s own desires toward filmmaking, yet is limited only to that.

12.15 – 13.30       Ebéd
13.30 – 14.00
Scrutinizing Subversive Sensuality: Kim Ki-duk in/and        Contemporary Korean Cinema Jason  HO Ka Hang (University of Hong Kong)                                                                           Moderátor: Hye Seung Chung

The paper argues that Time, Breath, and Dream are overlooked pieces that deal with recurrent motifs such as urban alienation, estrangement, and cosmetic surgery. Kim’s trademark of sensual excess and using subversive images continues to materialize, and extra layers of intertextuality and intratextuality are injected into these. The paper ends with a discussion of the notion of self-reflexivity and self-referentiality vis-à-vis Kim’s latest piece — Arirang (2011).

14.00 Kim Ki-duk: Arirang 2011, 92’ angol felirattal

16.00 – 17.30 Záró kerekasztal-beszélgetés: A test és a filmi elbeszélés határai Résztvevők:           David Scott Diffriend, Hye Seung Chung, Earl Jackson, Antal Bókay,

Pethő Ágnes, Tarnay László (moderator)

GASZTRONÓMIAI KIRÁNDULÁS AZ ÍZEK LABIRINTUSÁBAN

 

Március 29-én távol-keleti kultúrák

március 30-án a magyar tájegységek ételei

március 31-én pedig egy kulináris meglepetés várja a program résztvevőit napijegy ellenében.

Részletes információ: http://www.septemartes.com

 

/p

Hozzászólások

hozzászólás